Antalet besök på biblioteken översteg 50 miljoner i fjol

Evenemang som biblioteken ordnar allt populärare

Besöken på de allmänna biblioteken i kommunerna och städerna översteg 50 miljoner och antalet lån uppgick till 91 miljoner. Antalet besök per invånare var 9,3 och antalet lån 16,8.

Det har skett en liten minskning av antalet lån och besök. Däremot är bibliotekens evenemangsverksamhet allt aktivare. Totalt ordnades fler än 32 000 evenemang som hade nästan 812 000 deltagare. Antalet evenemang, såsom författarkvällar, läsecirklar, konserter, föreläsningar och dockteaterföreställningar, ökade med 16 % och deltagarantalet med 7 % jämfört med året innan. Dessutom ordnades över 6 200 utställningar och över 22 000 användarutbildningar (26 000 timmar).

E-böckerna blir allt vanligare i biblioteksbestånden. År 2014 kunde biblioteken erbjuda totalt 72 800 e-böcker, som användes 151 000 gånger. Detta var första gången man förde statistik över antalet e-material, hur de används och kostnaderna för dem.

Var tionde kommun (32) testade på meröppet, det vill säga obemannade öppettider. Jämfört med året innan ökade det totala antalet öppettimmar med 0,2 % och uppgick till nästan 1,4 miljoner timmar. Timmarna med meröppet, som nu statistikfördes för första gången, utgjorde 4 % av alla öppettimmar. Genom meröppet vill biblioteken hålla öppet för dem som inte har möjlighet att besöka biblioteket under de vanliga öppettiderna.

Kommunerna använde i genomsnitt 58,4 euro per invånare för produktionen av bibliotekstjänster, men skillnaderna mellan olika kommuner var dock stora. Bibliotekens verksamhetskostnader minskade under året med 0,8 % och uppgick till ca 316 miljoner euro.

I biblioteksnätet hade det inte skett några väsentliga ändringar. Det finns 291 huvudbibliotek i Finland och 465 närbibliotek. Antalet bokbussar i trafik är 142, och från dem uppgick antalet lån till mer än 7 miljoner.

Varifrån fås statistiken?

Dessa och övriga statistikuppgifter framgår av de allmänna bibliotekens nationella statistikdatabas. Med hjälp av statistikdatabasen kan man jämföra kommuner, söka uppgifter enligt landskap eller region eller enligt invånarantal.

Ett nytt perspektiv på statistiken får man genom en visualiseringsfunktion som nyligen offentliggjordes. Med hjälp av visualiseringen kan man enkelt och mångsidigt granska statistiken från och med 1999.

Statistikdatabasen: http://tilastot.kirjastot.fi/sv-FI/

Visualiseringsfunktionen: http://visualisointi.kirjastot.fi/tilastot/index-sv.html

Fysiska biblioteksbesök/Invånarantal

Fysiska besök/invånarantal

Biblioteksbesök per invånare enligt landskap: de flitigaste biblioteksbesökarna fanns i Norra Savolax.

Ytterligare information:
överinspektör för biblioteksväsendet Anna Niemelä, tfn 0295 016 558,