Bokpresentation och omröstning om Runebergspriskandidaterna

Borgå stadsbibliotek, Suomalainen kirjakauppa och tidningen Uusimaa ordnar tillsammans en omröstning för att vaska fram allmänhetens favorit bland kandidaterna till Runebergspriset. Den som röstar i Skugg-Runebergsomröstningen, som redan blivit en tradition, deltar samtidigt i ett lotteri där vinsterna utgörs av de kandiderande böckerna. Man kan rösta på adressen www.uusimaa.fi/varjoruneberg t.o.m. 31.1.2019. Vinnaren i Skugg-Runeberg utropas samma dag som den officiella pristagaren offentliggörs, dvs. på Runebergsdagen den 5 februari 2019.

De nominerade för Runebergspriset år 2019: Veera Antsalo: Imago, Teos; Tua Forsström: Anteckningar, Förlaget; Olli Jalonen: Taivaanpallo, Otava; Heikki Kännö: Sömnö, Sammakko; Fredrik Lång: Basim, min kära, Förlaget; Antti Nylén: Häviö, Kosmos; Henriikka Tavi: Tellervo, Teos och Eeva Turunen: Neiti U muistelee niin sanottua ihmissuhdehistoriaansa, Siltala.

Det är möjligt att bekanta sig närmare med de verk som kandiderar för Runebergspriset då litteraturforskaren Veli-Matti Pynttäri presenterar de verk som kandiderar för priset under Ehdokkaat esillä -evenemanget på bibliotekets Bokgränd ons 23.1.2019 kl. 17.30.

Mer information: Tetta Korhonen, tetta.korhonen@porvoo.fi, tfn 040 594 4043