För barnen till biblioteket!

En två kilometer lång väg kan vara besvärlig och otrygg för små barn. Barn på landsbygden har i genomsnitt 8−9 kilometer till biblioteket medan barn och unga i tätorter i genomsnitt har under 2 kilometer till biblioteket. På landsbygden behöver barn hjälp av en äldre för att ta sig till biblioteket. Den korta vägen i tätorterna är heller inte nödvändigtvis trygg. Avståndet till biblioteket inverkar särskilt på barn och unga med begränsade möjligheter att förflytta sig eller använda allmänna transportmedel. Utvärderingen av basservicen 2013–2015 är klar.

Vårt tidigare väldigt omfattande biblioteksnät är under hot att glesna och bokbussarna bli allt sällsyntare. För vuxna är tillgången till tjänsterna ännu god. Sett ur barns och ungas synvinkel är läget ett annat. Till exempel försvagar slopade bokbussar alltid möjligheterna att använda bibliotek för dem som har det besvärligt eller otryggt att förflytta sig längre bort. Hur ska tjänsterna skötas om bokbussen inte längre svänger in på skolgården?

Många bibliotek har blivit tvungna att minska på antalet öppethållningstimmar. Det meröppna biblioteket finns nu vid sidan av reguljär öppethållning. När biblioteket är stängt kommer man in genom att identifiera sig. Ingen personal är närvarande. Meröppna bibliotek förbättrar situationen om de finns utöver den traditionella öppethållningen och inte omfattas av ålders- eller andra användarbegränsningar. För barnens del garanterar meröppna bibliotek inte alltid bra tillgänglighet eftersom de behöver mera hjälp av personalen än vuxna. Det att barnet kommer in i biblioteket är ingen garanti för bra service för barnet.

Det viktigaste för barnet är ett lockande och rikligt utbud i biblioteket och personlig och behaglig service. Barn lever i nuet och beter sig som barn också när de använder bibliotek. Barnet reserverar inte det önskade materialet på samma sätt som en vuxen utan vill omedelbart läsa samma sak som kompisen läste. Därför bör ett tillräckligt antal upplagor köpas in. I proportion lånas barnböcker mera än material för vuxna men sådana köps in i mindre mängder än behovet. Bara genom att snabbt svara på barnets behov har man möjlighet att väcka och bevara läslusten.

Regionförvaltningsverkets basserviceutvärdering av biblioteksväsendet granskade i år tillgången till tjänsterna speciellt ur barns och ungas synvinkel. Mål för utvärderingen var förändringar i servicenätet, tjänster för barn och ungdomar och tillräckligheten av material inskaffat för dem.

Regionförvaltningsverkens centrala bedömningar om läget inom basservicen 2015-rapporten finns enbart i elektronisk form på adressen: www.patio.fi.

Utvärdering av tillgången till regional basservice är regionförvaltningsverkens lagstadgade uppgift. Genom att utvärdera basservicen vartannat år följer regionförvaltningsverket upp, övervakar och bedömer hur jämlikt tillgången till basservice är realiserad i olika delar av landet. Resultaten av den riksomfattande utvärderingen 2013–2015 är klara. Vi informerar om regionala resultat vecka 23. Mera information om basserviceutvärderingen finns på regionförvaltningsverkens webbsidor www.rfv.fi– tjänster – utvärdering av basservicen.

Rapporten (som enbart finns på finska)
Utvärderingsuppdrag, slutsatser och åtgärdsförslag finns även på svenska.