Förslaget till ny bibliotekslag är klart

Lagen som gäller de allmänna bibliotekens biblioteks- och informationstjänster förnyas. Meningen är att den nya bibliotekslagen träder i kraft den 1 januari 2017.

Meningen med att revidera bibliotekslagen är att främja invånarnas delaktighet, att de bildningsmässiga och grundläggande rättigheterna i medborgarsamhället tryggas samt att trygga en jämlik tillgång till kunskap och kultur. Ett centralt mål är att främja den samhälleliga demokratiutvecklingen och att stärka de allmänna bibliotekens verksamhetsförutsättningar i en verksamhetsmiljö som snabbt förändras.

Undervisnings- och kulturministeriet har tillsatt en arbetsgrupp med uppgift att bereda ett förslag till reform av bibliotekslagen och lagstiftning med anknytning till den.

Arbetsgruppens förslag har lämnats till undervisnings- och kulturministeriet den 17 maj 2016.

Förslag till ny bibliotekslag
Revidering av bibliotekslagen