Nettas Läslustskola på Bibliotekskanalen

Bibliotekskanalen besökte i mars Hangö för att spela in programserien ”Nettas Läslustskola” med Agneta Möller-Salmela. Agneta ”Netta” Möller-Salmela är specialbiblioteksfunktionär, berättare och läsinspiratör och har dessutom fungerat som läslustambassadör i projektet Läslust. Hon har utvecklat nya metoder för läsinspiration och har länge arbetat med att skapa det optimala samarbetet mellan biblioteket, skolorna och hemmen. I Hangö stadsbibliotek har hon inrett ett upplevelserum, där hon berättar både muntliga berättelser och läser högt. Hennes program innehåller alltid något för så väl öron som ögon, hjärta och kropp.

I Nettas Läslustkola berättar Agneta Möller-Salmela om läsning och lär ut sina metoder. Första avsnittet av Nettas läslustskola har rubriken ”Skapandet av läslust är väsentligt” och har nu publicerats på Bibliotekskanalen. I avsnittet får vi höra om läsningens betydelse och hur man skapar läslust hos barn och ungdomar.

Ytterligare sex avsnitt av Nettas Läslustskola kommer under året att publiceras på Bibliotekskanalen. Programmen är svenskspråkiga med finsk textning. De finska undertexterna får du på och av genom att klicka på cc-knappen nere till höger på videon.

Programmen får fritt visas, delas i sociala medier och bäddas in på era egna webbsidor.