Ny dokumentär: Berättelsen om biblioteket

Bibliotekskanalen har producerat en ny dokumentär om bibliotek med anledning av Finlands 100-års jubileum. I dokumentären får du höra om skeden i de allmänna bibliotekens historia allt från slutet av 1700-talet fram till i dag. I bibliotekens verksamhet har biblioteksanvändarna alltid varit i fokus och deras berättelser glöms inte heller bort i den här dokumentären.

Dokumentären Berättelsen om biblioteket (Kirjaston tarina) publiceras på måndagen den 13.11.2017 under den Nordiska biblioteksveckan. Vem som helst kan fritt använda dokumentären. Visa dokumentären i biblioteket eller på en lektion och diskutera tillsammans om bibliotek, t.ex. i samband med den Nordiska biblioteksveckan eller firandet av Finlands jubileumsår.

Dokumentären är en del av programhelheten för Finlands 100-årsjubileum 2017 som koordineras av statsrådets kansli.

Dokumentärens namn: Berättelsen om biblioteket
Publiceringsdatum: 13.11.2017
Språk: finska
Textning: finska, svenska, engelska