Ny sidhelhet om bibliotek och utveckling på Biblioteken.fi

Vi har gjort en ny sidhelhet på Biblioteken.fi: Bibliotek och utveckling, där vi samlar material om biblioteksutveckling. Sidorna gjordes i och med grundandet av det riksomfattande utvecklingsuppdraget och de regionala utvecklingsuppdragen, men innehållet är öppet för alla. Meningen är att länka en del av det material som produceras på olika håll i Finland till sidan och på så sätt göra det tillgängligt på ett och samma ställe. Föreslå gärna material för sidorna och skicka in nyheter.

Via Bibliotek och utveckling-sidorna hittar du bland annat bloggen Vuorosanoja- Repliker, som är en ny tvåspråkig blogg om biblioteksutveckling, som vem som helst är välkommen att bidra med texter till. Om ni vill publicera ett blogginlägg kontakta annamaria.malm@biblioteken.fi, aija.laine@kirjastot.fi eller plp@kirjastot.fi

På sidorna hittar du också en aktuell fortbildningsvideo från Bibliotekskanalen och en länk till Fortbildningskalendern (Koulutuskalenteri). Själva kalendern finns tillsvidare bara på finska, men också de svenskspråkiga fortbildningarna förs in i kalendern.

På Biblioteks och utveckling-sidorna finns också information om Svenska samarbetsgruppen för utvecklingsuppdrag, som är en samarbetsgrupp för de tvåspråkiga biblioteken med utvecklingsuppdrag samt regionförvaltningsverket, Helsingfors stadsbibliotek och Biblioteken.fi. Dessutom finns det länkar till de bloggar, fortbildningar och kanaler på sociala medier som biblioteken med regionala utvecklingsuppdrag erbjuder.