Pris till läsinspiratören Agneta Möller-Salmela

Kalevala Koru kulttuurisäätiö har delat ut fem pris à 10.000 euro. En av pristagarna är läsinspiratören Agneta (Netta) Möller-Salmela.

Kalevala Koru kulttuurisäätiö stöder olika kulturella ändamål och ville i år uppmärksamma personer som förhåller sig passionerat till sitt arbete, arbetar orubbligt, ofta utan stora resurser och med sitt arbete skapar glädje i sin omgivning.

Agneta Möller-Salmela har arbetat i Hangö stadsbibliotek i över 30 år och har målmedvetet arbetat för att främja läslust. De upplevelsestunder för skol- och daghemsgrupper, som hon ordnar i biblioteket har inspirerat tusentals barn och ungdomar att läsa böcker och lyssna till berättelser. Hon har också förverkligat projekt som stöder läskultur i hemmen, utvecklat ett nytt slag av läsdiplom för skolor och utbildat hundratals lärare runt om i Finland. Möller-Salmela fungerade som läsambassadör för programmet Läslust under temaåret 2014-2015.

Kalevalan Korun kulttuurisäätiö jakaa viisi 10.000 euron tunnustuspalkintoa

På Bibliotekskanalen kan du bekanta dig med Agneta Möller-Salmelas läsfrämjande arbete