FSBF - vårmöte 2012

Finlands svenska biblioteksförening r.f. kallar till vårmöte i Helsingfors fredagen den 27 april kl. 12.00. Vårmötet hålls i festsalen i Svenska Social- och kommunalhögskolan. Svenska Social- och kommunalhögskolan finns på Snellmansgatan 12 i centrala Helsingfors, på gångavstånd från järnvägsstationen. På vårmötet behandlas stadgeenliga ärenden så som bokslut och verksamhetsberättelse. Förslaget till verksamhetsberättelse ingår i medlemsbrevet. Om någon vill ta upp ett ärende till diskussion bör styrelsen få ärendet minst 20 dagar före vårmötet.

Alla medlemmar är hjärtligt välkomna!

Liksom senaste år ordnas vårmötet på en fredag och efter mötet får vi ta del av flera inspirerande föreläsningar. Vi får bland annat höra om kulturproducentskap och träffa läsehunden Börje. Börje hjälper både barn och vuxna att läsa i Sello biblioteket i Alberga i Esbo. Börje är både en väldigt skicklig läsehund, som sprider en hel del glädje och ett enormt PR-fenomen. Både TV, radio och de största dagstidningarna har flockats kring honom. Han får post från barn och vuxna i en mängd länder och besök av familjer som gång på gång kommer till Sello bibliotek, t.o.m. ända från Rovaniemi!

Dagen avslutas med en gemensam middag på restaurang Rodolfo (http://www.ravintolarodolfo.fi/).

Tåg norrifrån ankommer till Helsingfors kl. 10.52 (Vasa) och 11.30 (Vasa, Jakobstad). Lämpligt returtåg avgår kl.18.30.

Anmäl dig för serveringens skull senast den 20 april till: Barbro Nystedt per e-post barbro.nystedt@inga.fi eller per telefon: 050- 4406515 Meddela samtidigt middagsalternativ, samt eventuella allergier eller andra dieter.

Tidtabell

11.30 – 12.00 Kaffe och trevlig samvaro, föreningen bjuder på kaffe och salt tilltugg

12.00 – 13.00 Vårmöte i Svenska Social- och kommunalhögskolans festsal

13.00 – 13.30 "Om marknadsföring och aktiva kunder" Specialbibliotekarie Eva Wilenius

13.30 – 14.00 Bibliotekarie Raisa Alameri och läsehunden Börje

14.15 – 15.00 Representanter för Produforum och Novias producentutbildning i samtal med Barbro Nygård och Eva Wilenius.

15.00 - 15.30 Bibliotekarie Maria Villbacka-Henriksson presenterar bibliotekstjänsterna vid Svenska Social- och kommunalhögskolan

16.30 – Middag på restaurang Rodolfo (var och en betalar själv)

Middagsalternativ

Välj en förrätt, en huvudrätt och en efterrätt. Priset bestäms enligt huvudrätten.

Förrätt

Sallad med tomater och mozzarellaost, serverad med vitlöksbröd Färsktomatsoppa med brödkrutonger Carpaccio på kallrökt tonfisk Italiensk förrättstallrik, serverad med vitlöksbröd   Huvudrätt   Ravioli med svampfyllning, salvia-smörsås och rucola 32 € Mandelgratinerad broilerfilé, färsktomatsås och rostad potatis 34 € Stekt lax och sik, citrusrisotto med vitvins- och smörsås 34€ Oxfiléspett, gorgonzolaost, rödvinssås och batatpuré 36 €   Efterrätt   Pannacotta Sorbet på husets vis