IFLA Trend Report - sammandrag över trenderna på svenska

IFLA* har påbörjat en global diskussionsprocess, med vilken man försöker kartlägga den föränderliga informationsmiljön och bibliotekens uppgifter och ansvar i den nya digitala informationsmiljön. I IFLA Trend Report presenteras fem stora trender om hur informationssamhället håller på att utvecklas.

IFLA Trend Report är inte en statisk rapport, utan en samling dynamiska, föränderliga nätresurser, som professionella inom biblioteks- och informationsbranschen kan vara med och utveckla på adressen trends.ifla.org.

Nu har det gjorts en finsk översättning av rapporten och Finlands svenska biblioteksförening har låtit översätta ett sammandrag över trenderna också till svenska.

-->> IFLA trender - sammandrag på svenska

-->> Den finska översättningen av rapporten hittas på Suomen kirjastoseura - Finlands biblioteksförenings webbplats.

-->> En norsk översättning av rapporten hittas hos Norsk bibliotekforening.

*The International Federation of Library Associations and institutions (IFLA) är ett internationellt organ som företräder bibliotekens,informationstjänsternas och deras användares intressen. IFLA är en självständig, icke-statlig, ideell organisation som representerar branschen även i FN och andra organisationer