Resultaten från vårens enkät om Specialuppdraget

Specialuppdraget gjorde i maj 2021 en riksomfattande enkät om sin verksamhet. Enkäten skickades per e-post till alla allmänna bibliotek i Finland. Enkäten var öppen i två veckor och under den tiden kom det in 148 svar på den finskspråkiga enkäten och nio på den svenskspråkiga enkäten. Det kom in svar mångsidigt från bibliotek av alla storlekar.

Mätt i snitt hade de tillfrågade varit mycket nöjda med det arbete som Specialuppdraget hittills gjort. De tillfrågade i den finskspråkiga enkäten gav Specialuppdragets arbete medeltalet 5 (utmärkt) och de tillfrågade i den svenskspråkiga enkäten medeltalet 4 (mycket bra).

Man hade stött på Specialuppdraget och dess verksamhet i många sammanhang. Mer än hälften av de tillfrågade uppgav att de hade läst e-postmeddelanden (71 %) som Specialuppdraget hade skickat, deltagit i webbinarier (62 %) som Specialuppdraget anordnat, deltagit i Specialuppdragets läskampanjer (61 %) eller bekantat sig med webbplatsen (56 %) för Specialuppdraget. Ungefär hälften av de tillfrågade hade deltagit i föreläsningar eller presentationer (50 %) som Specialuppdraget hade anordnat, eller tittat på videor (41 %) som Specialuppdraget hade producerat för Bibliotekskanalen. På sociala medier följer 40 % av de tillfrågade Specialuppdraget. Av de tillfrågade hade 38 % lyssnat på podcasten Läsprat. Specialuppdraget hade också blivit bekant via fysiskt tryckt material (18 %), samarbetsmodellen för bibliotek och grundskola (13 %) samt de arbetsgrupper (7 %) som Specialuppdraget leder. Bland de svenskspråkiga tillfrågade hade 44 % deltagit i den svenskspråkiga bokcirkeln Bokpratarna.

Deltagarna fick också frågan om hur Specialuppdraget skulle kunna bidra till att främja barns och ungdomars läs- och skrivkunnighet i framtiden. Det kom helt klart flest idéer och förslag till produktion av färdigt innehåll. Av Specialuppdraget önskades bland annat listor med tips på böcker, handböcker, broschyrer, läskampanjer, videor och materialpaket som passar olika läsare och åldersgrupper. Av Specialuppdraget önskade man sig också utbildning i olika ämnesområden, såsom samarbete mellan bibliotek och skola, informationssökning och boktips för högstadieelever.

I de önskemål som framfördes om Specialuppdragets verksamhet 2022 låg tyngdpunkten på att anordna gemensamma möten och utbildningar för personer som utför biblioteksarbete bland barn och ungdomar, producera läskampanjer och annat färdigt material samt öka synligheten för Specialuppdraget. Många av de tillfrågade hoppades att Specialuppdraget skulle fortsätta på samma sätt och producera liknande innehåll och material som hittills.

I den sista delen av enkäten fick deltagarna dela ut ris och ros och komma med utvecklingsidéer. Specialuppdraget fick ros för ett framgångsrikt viktigt arbete, färdiga materialpaket, kampanjer, utbildningar och samarbetsmodellen för bibliotek och skolor. I riset och utvecklingsidéerna tog de tillfrågade upp bristerna i det sätt på vilket Specialuppdraget informerar och kommunicerar. Det framfördes dessutom önskemål om att ungdomar skulle beaktas mer än tidigare.

Merparten av enkätsvaren var tydligt positiva. Specialuppdraget har fått mycket gjort under sitt första år. Det finns också utrymme för förbättringar, och med hjälp av enkäten kan man fundera på prioriteringarna för det kommande året ur en praktisk synvinkel.

Kirsi-Maria Välimäki
Emilia Koski