Fortbildning och seminarier

Artificiell intelligens på biblioteket – för läsningen!

Kan följas på nätet

Kom med på vår webinarieföreläsning för att få idéer och inspiration till att använda artificiell intelligens (AI) i biblioteksverksamheten. Chatbotar på hemsidan för att hjälpa virtuella besökare, text och data mining verktyg för att hitta nya insikter, datavisualiseringsverktyg för att hjälpa användare att hitta oanade kopplingar och rekomendationer.
Maskinellt lärande används redan och även ljud och bildteknologier. Biblioteken skulle kunna tillhandahålla ”Insight As A Service” (IAAS). Artificiell intelligens i kundservicerobotar eller bottar kan underhålla och hjälpa alla kunder. ”Alexa, har du en bokrekommendation för mig idag?”

Utbildare

Ansvarig lärare Johanna Björkell är executive coach (arbetslivscoach), FM, BSc, it-pedagog, forskare, utbildare, ämneslärare och tidigare biblioteksanställd (Tritonia).

Anmälning

Kursen anordnas via Teams. Deltagarna behöver dator eller platta, går även med mobil.

Anmäl dig senast 1.10.2021. Länken till webbinariet delas till de anmälda några dagar före tillfället.

> Anmälningsblanketten

Borgå