Meddelanden och kampanjer

Läslovsvideor för gemensamt bruk

Läslovskampanjen går igen av stapeln under skolornas höstlov. Kampanjen lyfter fram läsning som en gemensam hobby för hela familjen. År 2021 är kampanjens tema ”Alla är läsare”. I kampanjen deltar ett antal resekompisar i olika åldrar och med olika bakgrund. De berättar hur deras egen läsresa började och uppmuntrar till att fira läslov. Resekompisarna är fotbollsspelarna Tim Sparv och Linda Sällström, rapparen F, journalisten och entreprenören Mikael Pentikäinen och  Youtubaren Lukuhirmu Hertta.
Videorna har publicerats på Bibliotekskanalen, Bibliotekskanalens YouTube-kanal, Bibliotekskanalens och Läslovets Facebooksidor och på Läslovets Instagram. Två av videorna är svenskspråkiga. Videorna är till nytta och nöje. Man kan titta på dem, dela dem och bädda in dem på webbplatser och på så sätt både få och sprida lust och inspiration till läsning.

Mer information om kampanjen samt kampanjmaterial hittar du på kampanjsidorna och Läslovets some-kanaler.

Boktips inför läslovet som man kan dela:

Arrangörer för kampanjen är Finlands svenska författareförening, Kirjakauppaliitto, Boksampo, Bibliotekskanalen, Barnboksinstitutet, Läsrörelsen, Utbildningsstyrelsen, Läscentrum, Sidospår, Suomen kirjailijaliitto, Finlands biblioteksförening, Finlands bokstiftelse, Finlands förlagsförening, Finlands facklitterära författare och Äidinkielen opettajain liitto.