Lediga jobb

Specialbibliotekarie i bokbus

Kom och jobba med oss i bokbussen! Vi söker en svenskspråkig specialbibliotekarie som tycker om att jobba med barn och unga!

I Helsingfors stadsstrategi för åren 2021-2025 utlovas att Helsingfors ska bli läsningens huvudstad. De uppsökande tjänsterna och bokbussen, som hör till dessa är en väsentlig del av löftet. Bokbussen tar med sig bibliotekstjänsterna till områden dit biblioteksnätverket inte når. Bussen erbjuder material och tjänster för att främja läsning där barn och unga är. Helsingfors har två bokbussar, den nya Stoori och Skidi. Bokbussarnas verksamhet riktar sig till barn och unga.

Under förmiddagarna kör bussarna till skolor och daghem och under kvällarna kör bussarna på rutter runt om i staden. Bokbussarna finns även på plats på olika evenemang, stannar på pop-up hållplatser och besöker organisationer och övriga aktörer vars verksamhet främjar barns välmående och läsglädje. Vi samarbetar även i allt högre grad med kultur- och fritidssektorns övriga aktörer.

Specialbibliotekarien är med i barn- och ungdomsteamet. I arbetsuppgifterna ingår kundtjänst, att hjälpa till med informationssökning och att tipsa användarna om nya läsupplevelser. Specialbibliotekarien ansvarar för de svenskspråkiga läsfrämjande tjänster som riktar sig till skolor och daghem som hör till bokbussens rutt. Därtill ingår att delta i de finskspråkiga läsfrämjande tjänsterna. Specialbibliotekarien deltar även i svenskspråkiga barnbibliotekstjänster på andra enheter än bokbussen.

Behörighetsvillkor för uppgiften är en lämplig högskoleexamen. Dessutom förutsätts kännedom om biblioteksarbete för barn och unga samt goda kunskaper i svenska och nöjaktiga kunskaper i finska.

Meriterande är kännedomen om material för barn och unga och viljan att utveckla bokbussens barnbiblioteksarbete.

Vi erbjuder dig ett meningsfullt arbete, en intressant arbetsmiljö, trevliga kollegor och de goda förmåner som en stor arbetsgivare har att erbjuda.

1.8. klo 14-16
Mari Luolamaa puh 0403349620