Lediga jobb

Projektarbetare: Bibliotekspedagog (50%)

Vi söker dig med positiv attityd som vill arbeta med seniorer, är självgående och kan knyta nya nätverk!

Korsholms bibliotek leder ett tvåspråkigt, pedagogiskt inriktat projekt: Läsupplevelser för livet / Lukuelämykset elämää varten. Inom detta projekt vill biblioteket utveckla sätt att underlätta, upprätthålla och skapa möjligheter till läsupplevelser oberoende av ålder. Fokus ligger på seniorer, både på dem som kan besöka biblioteket och på dem som inte har den möjligheten. Utveckling av service till närsjukhus och boenden ingår även i projektet. Vi söker nu en engagerad bibliotekspedagog på deltid (50%) 2.1.2023-30.6.2023 för att hjälpa oss förverkliga projektet.

Projektets målsättningar är att höja servicenivån för seniorer och bidra till välmående och trygghet. Biblioteket ska kunna erbjuda tvåspråkig, pedagogiskt planerad service till seniorer, äldreboenden och i förlängningen till andra grupper som kan dra nytta av det. Till arbetsuppgifterna hör att hålla lässtunder och bokprat för seniorer på både finska och svenska, delta i marknadsföringen och utvecklingen av bibliotekstjänster för seniorer, samt hitta samarbetspartner och skapa nätverk med lokala föreningar och organisationer.

Behörighetskraven är lämplig högskoleexamen med goda muntliga och skriftliga kunskaper i finska och svenska. Vi förutsätter att du har god kännedom om litteratur. Avgörande är personliga egenskaper såsom goda kommunikationsfärdigheter, ett pedagogiskt förhållningssätt, initiativförmåga, kreativitet och god samarbetsförmåga. Meriterande är bibliotekskunskap, erfarenhet av projektarbete, handledning eller läsfrämjande insatser samt övriga språkkunskaper.

Du arbetar på Korsholms huvudbibliotek i Smedsby, men i ditt jobb ingår samarbeten runtom i kommunen, därför förutsätter vi att du har tillgång till egen bil. Arbetstiden är 18 h/vecka. Lön enligt AKTA.

Korsholm
Korsholms bibliotek