Lediga jobb

Chef för informations- och bibliotekstjänster

Vi söker en CHEF FÖR INFORMATIONS- OCH BIBLIOTEKSTJÄNSTER med tillsvidare anställning. Tjänsten tillträds fr.o.m. 2.1.2023 eller enligt överenskommelse.

Jakobstad är en tvåspråkig stad vid Bottenvikens kust i Österbotten. Jakobstad är en liten trevlig stad där allt ligger på bekvämt avstånd. Förutom att låna ut böcker och annan media, erbjuder stadsbiblioteket utrymmen för lärande, arbete, fritidsintressen och möten mellan människor. En särskilt viktig uppgift är att stödja barn och ungas läskunnighet. Idag är biblioteket också en viktig plats för konstutställningar.

Arbetsbeskrivning gällande chefen för informations- och bibliotekstjänster
-leder och utvecklar stadens informations- och bibliotekstjänster
-fungerar som förman för personalen inom bibliotekstjänster
-ansvarar för att de operativa och ekonomiska målen uppnås
-deltar aktivt i ledningsgruppsarbete inom kultur- och fritidstjänster

Vi förväntar oss
-en lämplig högre högskoleexamen
-erfarenhet inom området och tillräcklig kunskap om informations- o bibliotekstjänster
-goda muntliga och skriftliga färdigheter i båda inhemska språken
-erfarenhet av administration och ledningsuppgifter
-visioner om framtidens informations- och bibliotekstjänster

Vi erbjuder
-en tillsvidare anställning
-möjlighet att vara med och utveckla kultur- och fritidstjänster
-möjlighet att påverka utvecklingen av en ny arbetsuppgift

Arbetet startar 2.1 2023 eller enligt överenskommelse. Villkor för arbetsförhållandet bestäms enligt det kommunala tjänste- och arbetskollektivavtalet (AKTA) och prövotiden är sex månader. Den som väljs till tjänsten skall visa upp ett godtagbart läkarintyg innan arbetet inleds.

Ansökningstiden går ut 11.12. 2022 kl. 15.00. CV bifogas i ansökan. Vi kallar dig till en personlig intervju. Intervjuer kan påbörjas under ansökningstiden. Examensbetyg samt arbetsintyg i original uppvisas vid intervjutillfället.
Välkommen till Jakobstad!

Jakobstad hemsidor