IFLA:s förtjänstmedalj till Kai Ekholm

Biblioteksbranschens internationella paraplyorganisation IFLA (International Federation of Library Associations and Institutions) har idag den 29 augusti 2019 på sin årskonferens i Aten beviljat Nationalbibliotekets tidigare överbibliotekarie, doktor Kai Ekholm en förtjänstmedalj.

Under perioden 2009–2013 var Kai Ekholm ordförande för IFLA:s kommitté FAIFE (Freedom of Access to Information and Freedom of Expression Advisory Committee) som inriktar sig på yttrandefrihet och tillgång till information. Utöver detta tog IFLA hänsyn till Ekholms yttrandefrihetsfrämjande insatser som genomsyrar hela hans karriär.

Yttrandefriheten sätts dagligen på prov i medierna. För att skydda den krävs det att aktiva och modiga människor agerar. Biblioteken då? Är deras uppgift att endast följa vad som händer runtomkring? Naturligtvis inte: som bokhistorikern Alberto Manguel konstaterat, finns det inget samhälle utan sjukhus, skolor och bibliotek. Biblioteken utgör en av hörnstenarna för det fria samhället. – Kai Ekholm, Aten den 29 augusti 2019

IFLA har beviljat förtjänstmedaljer i femton års tid. Finländare som tidigare fått medaljen är överbibliotekarie Esko Häkli 2005 och bibliotekarie Eeva Kristiina Murtomaa 2012. IFLA är en ledande internationell organisation inom biblioteksbranschen som grundades 1927 och har medlemmar i över 140 länder.

Nyheten på Nationalbibliotekets webbplats