Ny bokbuss i Närpes

Läslycka - Lukuonni

Den nya bokbussen som tas i bruk i januari 2019 blir den fjärde att rulla på vägarna i det vidsträckta Närpes sedan år 1971. Bokbussen består av lastbilschassi med påbyggd kaross/biblioteksdel, till skillnad från de mer traditionella bokbussarna med busschassi och kaross. Leverantören är Conlog Oy i Seinäjoki som startade upp sin bokbusstillverkning år 2012. Företaget samarbetar med DAF som levererar lastbilschassit och Närpiön erikoisvaunut NEK i Övermark som levererar karossen. Conlog monterar ihop delarna, installerar elektronik och teknik samt inreder biblioteksutrymmet och färdigställer fordonet enligt beställarens önskemål. Exteriören har Övermarkbördiga konstnären Sanna Ek formgivit: akrylmålningar på duk som förstorats och heltejpats på fordonet. I samband med ett projekt som detta är det tacksamt att få hjälp med den tekniska biten, och Stadsbiblioteket i Närpes har anlitat Daniel Björkstrand (Buspartner Ab Oy) som konsult under anskaffningsprocessen.

För Närpes del består de främsta behoven av mesta möjliga hyllmeter i bussen, att snabbt kunna variera materialet med hjälp av flyttbara hyllor samt invahiss så att samtliga kunder ska ha tillgång till bokbusservicen. Eftersom bussens besökare är i olika åldrar gäller det att enkelt kunna variera med material som tilltalar alla. Bokbussens största kundgrupp är skolbarn samt barn under skolåldern och i den nya tidtabellen ska bussen besöka bl.a. 7 daghem/gruppfamiljedaghem och 5 skolor.

Med tanke på vikten av läsfrämjande arbete bland barn och unga samt möjligheten att komma närmare med servicen till invånarna i vår vidsträckta stad, är anskaffningen av den nya bokbussen en otroligt fin satsning av Närpes stad. Även med tanke på att bokbussarna nationellt minskar är det en fin markering av staden att denna service behövs i Närpes.

Bokbussen har även fått ett eget namn: Läslycka – Lukuonni. Stadsbiblioteket bad elever i de skolor som får besök av bokbussen att lämna in namnförslag, och det vinnande förslaget gavs av Emilia Jakobsson, åk 5 i Stenbackens skola. Måndag 28.1.2019  startar bokbussen fullastad med Läslycka till Närpes stads invånare!

InvigningInteriör