Årets bibliotekskommun sökes

Det är åter en gång dags för tävlingen Årets bibliotekskommun och att tävla om titeln publikens favorit. Vinnaren koras på Helsingfors bokmässa den 26 oktober 2019. I år delas priset ut av konferencieren och författaren Jenni Pääskysaari, som också är domare i tävlingen.

Tävlingen som ordnas av Kommunförbundet och Finlands biblioteksförening är avsedd för de kommunala biblioteken i Finland. Det första hederspriset delades ut 2018 och gick till Esbo stadsbibliotek. Salla röstades då fram som publikens favorit.

- Kommunernas bibliotek hör till de mest populära bland våra offentliga tjänster. Också ute i världen hyllas det finländska biblioteksväsendet och biblioteksarkitekturen. Än en gång är det dags att fira och lyfta det samhälleligt viktiga arbetet som biblioteken gör, säger Johanna Selkee, sakkunnig vid Kommunförbundet.

Liksom förra året röstar man också fram en publikfavorit. I oktober 2019 ordnar Finlands biblioteksförening en omröstning på webben som är öppen för alla.

Temat för årets tävling är läsning och främjande av läsning

I årets bibliotekskommun används biblioteket i stor utsträckning och det är en plats och service som kommuninvånarna skattar högt. Temat för årets tävling är läsning och främjande av läsning. Med hjälp av tävlingen vill man upptäcka och sprida nya sätt att främja läsning och belöna insatser för detta. Man hoppas på att få in anmälningar från kommuner av varierande storlekar.

- Ett bibliotek kan vara bra oberoende av kommunens eller bibliotekets storlek. Finland är fullt av lysande bibliotek av olika storlekar och typer. Det kunde vi konstatera redan förra året, då vi fick 56 strålande anmälningar, säger Selkee. Närmare information om tävlingen och anmälning på adressen www.kuntaliitto.fi/kirjastokunta