Vilka bibliotek (förutom Jakobstads bibliotek) i Finland lånar ut läsplattor? Finns det artiklar som behandlar utlåningen just i Finland?

Frågan ställd

Svar

Besvarad
Sist uppdaterat
18.3.2011

Att presentera en lista på exakt vilka bibliotek( allmänna bibliotek) som idag lånar ut läsplattor är inte lätt.
Efter den första vågen med stadsbiblioteket i Åbo, Helsingfors och Esbo var det väldigt många bibliotek som år 2010 började fundera på att skaffa in ett antal läsplattor så att kunderna kunde bekanta sig med fenomenet. Ett flertal har idag skaffat sig den möjligheten.
Om man från bibliotekens sida även vill tillhandahålla ett innehåll i läsplattorna problematiseras dessa försök med läsplattor.
Stadsbiblioteket i Jakobstad har sedan 2006 erbjudit sina kunder tillgång till svenska e-böcker från Elib i Sverige. Hösten 2010 erbjöds kunderna läsplattor för utlåning med tillgång till aktueöll e-boksutgivning via biblioteket dvs. e-böcker att ladda ner till läsplattan. Kansalliskirjastolehti 2/2010 har en artikel om läsplattorna

1 röster
Fann du informationen nyttig?

Vill du lämna en ny fråga? Skicka din fråga här.