Jag önskar med olika sökord och datum söka artiklar i Åbo Underrättelser under åren 1919 - 1932. Hur ska jag gå till väga?

Frågan ställd
20.10.2018

Svar

Besvarad
23.10.2018
Sist uppdaterat
23.10.2018

ÅU har digitaliserats av Nationalbiblioteket för närvarande från 1824 till 1929.

De digitaliserade tidningarna finns tillgängliga i Nationalbibliotekets digitala samlingar: https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/search?set_language=sv

I servicen kan man göra sökningar i tidningarnas innehåll via söklådan som finns uppe på sidan. Välj ÅU som titel, gör en tidsmässig avgränsning och ange sökfrågan. Som sökfråga kan man använda vilken eller vilka ord som helst. Mera anvisningar beträffande sökning hittar man via länken "Visa hjälpen för sök" som finns nere i söklådan.

De resterande åren 1930-1932 finns tillgängliga på Åbo stadsbiblioteks huvudbibliotek på mikrofilm. Tyvärr är det inte möjligt att göra sökningar med sökord i dessa.

Mikrofilmerna kan läsas med en läsapparat på huvudbibliotekets fackavdelning. Boka tid för läsapparaten och beställ mikrofilmerna vid fackavdelningen, tfn 262 0629, 262 0630. Mikrofilmerna kan läsas följande vardag efter att beställningen lämnats in.

1 röster
Fann du informationen nyttig?

Vill du lämna en ny fråga? Skicka din fråga här.