1) Finns det litteratur (eller annat media) som förtecknar tonsättningar av lyrik skriven på svenska i Finland? 2) Finns det notsamlingar för tonsatt lyrik?

Frågan ställd
26.1.2012

Hej
2) Finns det notsamlingar för tonsatt lyrik?

Svar

Besvarad
2.2.2012
Sist uppdaterat
2.2.2012

Det finns några notsamlingar, cd-skivor eller lp-skivor där finns tonsatta lyrik som är skriven på svenska i Finland. Här nedan finns några:

- Lyrik med toner. 2 : Edith Södergran / Musik Ingmar Wendschlag (1992)
- Balladen om Finska kriget : ett musikpoem ur Fänrik Ståls sägner / Perttu Hietanen (2005)
- Drivved / Sonja Lapveteläinen, Rose-Marie Engvall, Stina Engvall (2001)
- Aspelund, Ami, Framtidens skugga : tonsatta dikter av Edith Södergran (1983)
- Vilka sånger ska jag sjunga? : Finlandssvenska dikter i visform / Cumulus (1977)
- Gudsöga, djävulstagg : Diktoniusstudier / utgivna av Agneta Rahikainen, Marit Lindqvist och Maria Antas (2000)
- Lyckokatt : sånger till dikter av Edith Södergran 1983, 1985, 1987 för Sini / Einojuhani Rautavaara (1989)

En bra källa för dig är Viola, Finlands nationaldiskografi. Använd Avancerad sökning och sökord lyrik, runot, lyriikka med orden OR mellan orden. Merpart om resultatets diktare är tyvärr från Sverige.

0 röster
Fann du informationen nyttig?
Ämnesord

Vill du lämna en ny fråga? Skicka din fråga här.