Jag undrar vad som skrivits (akademiskt material, eller annat)på svenska om Bo Carpelans poesi för barn? Hur bär jag mig ev. åt för att söka fram material?

Frågan ställd
3.3.2004

Svar

Besvarad
5.3.2004
Sist uppdaterat
22.8.2005

I Åbo stadsbiblioteks samlingar http://borzoi.kirja.turku.fi/Intro?formid=t_form2&sesid=1078473187
finns en hel del material om Bo Carpelans författarskap, men inte om hans roll som barnlyriker. Om du söker på ämnesordet "Carpelan, Bo" får du ett tjugotal träffar. Du kan dessutom begränsa sökningen med ämnesorden "lyrik" och "lyriikka". Kerstin Tuomolins pro gradu har titeln "Linjer i Bo Carpelans sextiotalslyrik" och har getts ut vid ÅA, Litt.hist.inst. (1985). Sven Willners "Vägar till poesin" (1985) skriver om "Bo Carpelans katastrofberedskap". Dessa verk behandlar honom som vuxenlyriker.
Bo Carpelans diktsamling riktad till barn, dvs. "Måla himlen. Vers för små och stora" (1988) finns recenserad i många svenska dagstidningar t.ex.i Hbl ( 5.12.1988). I samlingen "Poesi ... Poeså" (1982), (Hbl 17.10.1982), ingår också dikter av BC. Artikeldatabasen Artikelsök, som är tillgänglig på biblioteket, ger dig närmare uppgifter om var recensionerna ingår. Också databasen Aleksi ger hänvisningar till artiklar som berör barndomheten i Bo Carpelans barn- och ungdomsböcker t.ex. i Tyyris Tyllerö (1990;4, s. 6-10) och Horisont (1993;2-3, s. 52-59). Det lönar sig också att söka på Linda som tar upp de vetenskapliga bibliotekens material om författaren.
På Åbo stadsbiblioteks referensavdelning kan du reservera tid för informationssökning på nätet och utnyttja de tillgängliga databaserna. Där finns också en urklippssamling på olika författare.

2 röster
Fann du informationen nyttig?

Vill du lämna en ny fråga? Skicka din fråga här.

Kommentera svaret

Ei muotoiluja

• Tillåtna HTML-taggar: <i> <b> <s>
  • Rader och stycken bryts automatiskt.
  • Webbadresser och e-postadresser görs automatiskt om till länkar.