Vad för tjänster finns det på en referensavdelning och vilka utlåningsregler gäller där allmänt?

Frågan ställd
29.1.2007

Svar

Besvarad
30.1.2007
Sist uppdaterat
2.2.2007

Tjänsterna varierar beroende på biblioteket. Referensavdelningen har traditionellt haft en samling av böcker som används endast i biblioteket, och som därför alltid finns i hyllan.

Ofta kan man ta åtminstone fotokopior och tjänstemännen gör också informationssökningar.

Referensavdelningens betydelse kan ha blivit lite mindre under de senaste åren, en orsak kan vara att det i dag finns så många special databaser I biblioteket. Också Internet underlättar informationssökningen.

Endel bibliotek tillåter utlåning av materialet (som hemlån), andra bibliotek tillåter utlåning av materialet för en natt eller för ett veckoslut. Huvudsakligen lånas referensmaterialet inte.

4 röster
Fann du informationen nyttig?

Vill du lämna en ny fråga? Skicka din fråga här.

Kommentera svaret

Ei muotoiluja

• Tillåtna HTML-taggar: <i> <b> <s>
  • Rader och stycken bryts automatiskt.
  • Webbadresser och e-postadresser görs automatiskt om till länkar.