De tillgängliga talböckerna anlände till biblioteken – över 100 bibliotek erbjuder en ny talbokstjänst

Samarbetsprojektet Bibliotek för alla har fört med sig det statliga biblioteket Celias producerade talböcker till närbibliotek runtom i landet. Redan över 100 bibliotek erbjuder den nya talbokstjänsten för personer med läsnedsättning. De lokala tjänsterna förbättrar deras tillgång till talböcker och information avsevärt.

Celias talböcker kan användas av kunder som har något slags läsnedsättning så som dyslexi, synskada eller en muskelsjukdom. Enligt en nordisk utvärdering har 5 % av befolkningen någon slags försvårande omständighet att läsa tryckta böcker.

Biblioteken som erbjuder talbokstjänsten förser kunden med inloggningsuppgifter till Celias internettjänst samt information om hur talböckerna används. En del bibliotek har även lanserat ett utbud talböcker på cd som kan lånas.

”Vi har nått ut till kunder med läsnedsättning i olika åldrar, både unga och äldre. De kunder som till stor del lyssnar på talböcker har varit positivt överraskade av Celias utbredda utbud där även nyligen utgivna verk finns med. Även personalen har varit aktiv med i den nya tjänsten. I biblioteken vill vi främja läsande oberoende av bokform.” berättar bibliotekarien Satu Salmela på Dickursby bibliotek.

Genom att utveckla tjänster besvaras framtida utmaningar. I och med den finska befolkningens snabba åldrande och därmed växande syn- och rörelsehinder ökar förfrågan på talböcker. En annan växande befolkningsgrupp med lässvårigheter är barn och ungdomar.

Mer information samt en lista på alla bibliotek som är med i projektet Bibliotek för alla finns på sidan http://kirjastokaikille.fi/pa-svenska/

För mer information:
Projektledare Rauha Maarno
Celia-biblioteket
rauha.maarno@celia.fi
tel. 040 6476 582

www.kirjastokaikille.fi

www.celia.fi

Samarbetsprojektet Bibliotek för alla för med sig Celia-bibliotekets talböcker till närbiblioteken. Målsättningen är att främja läskunskaperna samt befolkningens likvärdiga möjligheter att få tillgång till kultur och information.