Utkastet till regeringsproposition till revidering av bibliotekslagen har sänts på remiss

Undervisnings- och kulturministeriet tillsatte 11.2.2015 en arbetsgrupp med uppgift att bereda ett förslag till reform av bibliotekslagen och lagstiftning med anknytning till den.

Arbetsgruppens förslag har lämnats till undervisnings- och kulturministeriet den 17 maj 2016.

Utkastet till regeringsproposition har utarbetats vid undervisnings- och kulturministeriet utgående från arbetsgruppens förslag. Utkastet har sänts på remiss den 19 augusti 2016. Remisstiden slutar den 23 september 2016.

Än så länge finns propositionsutkastet bara på finska. Den svenska versionen av propositionsutkastet publiceras senare på UKM:s webbplats.

I regerinspropositionen föreslås att det stiftas en lag om allmänna bibliotek som ersätter den gällande bibliotekslagen. Enligt förslaget fogas till lagen bestämmelser om definitioner, statens och kommunernas ansvar, de allmänna bibliotekens uppgifter och användarnas skyldigheter. Genom lagen förnyas syftet med lagen och dess tillämpningsområde samt bestämmelserna om centralbiblioteket och landskapsbiblioteken, bibliotekens avgiftsfrihet samt regler för användare och personal.

Information om bibliotekslagen på UKM:s webbplats