Din framtid - ditt bibliotek: valdebatt om bibliotekens framtid

I vår är det dags för riksdagsval i Finland. En revidering av bibliotekslagen är aktuell. Med anledning av detta ordnar Finlands svenska biblioteksförening  en valdebatt om bibliotekens framtid i Helsingfors den 17.3.2015 kl. 17.00-18.30. Debatten hålls på Kulturkontakt Nord, Kajsanimiemigatan 9.

Finland är internationellt sett ett framgångsland - hur skall det finländska biblioteksväsendet kunna ligga i världstoppen även i framtiden? På vilket sätt skall biblioteken utvecklas? Hur kan man trygga biblioteken på landsbygden och en jämlik tillgång till bibliotekstjänster i hela landet? Hur skall biblioteken kunna ge alla medborgare en jämlik tillgång till information också i den digitala tidsåldern. Varför är biblioteken så viktiga och vilka är deras viktigaste uppgifter?

Som moderator för debatten fungerar Ylva Larsdotter, bibliotekarie vid Helsingfors Arbis bibliotek.
F.n. är följande kandidater anmälda till debatten:

Johan Ekman, Sfp
Maarit Feldt-Ranta, Sdp
Mia Haglund, VF
Laura Kolbe, C
Nina Suomalainen, Saml
Maria Vuorelma, De Gröna

Ingen anmälan behövs, men kryssa gärna för på Facebook att du deltar.

Välkommen med på en intressant debatt om bibliotekens framtid!