Visualisering av Projektregistret

Via Projektregistrets hemsida http://hankkeet.kirjastot.fi/?language=sv kan du nu bekanta dig med en visualisering av Projektregistret.

Visualiseringen har också en egen webbsida: http://visualisointi.kirjastot.fi/hankkeet/vis-sv.html

Bakgrund

Visualisering av data har blivit allt vanligare på webben. Utvecklingsgruppen för Projektregistret har länge haft en visualisering av Projektregistret i tankarna, men det var först sommaren 2014 som planerna förverkligades. Då åtog sig Roope Tahvanainen (senare via sitt företag Vividin) att bygga upp visualiseringen. Visualiseringen blev klar i september.

Meningen med visualiseringen är att öppna upp Projektregistrets innehåll på ett nytt sätt, inte att ersätta Projektregistret.

Hur visualiseringen fungerar

Med hjälp av visualiseringen kan du bekanta dig med bibliotekens utvecklingsprojekt. Varje projekt representeras av en cirkel. Storleken på cirkeln visar hur stort bidrag projektet har beviljats. Genom att föra muspekaren över en cirkel får du basinformation om projektet. Genom att klicka på cirkeln kommer du till projektets nätsidor. Om du använder en surfplatta hittar du istället en länk till projektregistret i basinformationen.

När du kommer till visualiseringens ingångsida syns alla cirklar samlade. Cirklarna har olika färger som representerar olika teman för projekteten. Du kan i den vänstra menyn ”Färgsätt enligt” välja att färgsätta cirklarna enligt andra kriterier, t.ex. enligt år. I den övre menyn ”Sortera enligt” kan du välja att sortera cirklarna enligt olika kriterier. Du kan också välja att granska projekten enligt en eller flera målgrupper. De målgrupper som du valt framhävs.

Egna visualiseringshelheter har gjorts för sådana projekt som inte fått finansiering och för god praxis. Länkar till dessa hittar du i info-rutan.

Visualiseringen fungerar på tre språk, finska, svenska och engelska.

Vi tar gärna emot feedback angående visualiseringen. Feedback kan skickas via länken ”Skicka respons” eller per e-post: hankkeet@kirjastot.fi

Fortsättning

Visualiseringen av Projektregistret är inte den enda visualiseringen som görs. För tillfället planeras en visualisering också av statistikdatabasen för de allmänna biblioteken. Också den här visualiseringen kommer att finnas fritt tillgänglig på nätet. De första tillämpningarna blir färdiga mot slutet av året.

Mera information:

e-post: hankkeet@kirjastot.fi

Ordförande för arbetsgruppen för Projektregistret Erkki Lounasvuori Tel +358 9 31085430 Gsm +358 40 5550692 Email: erkki.lounasvuori@hel.fi

Bild borttagen.