Lediga jobb

Kom­mu­ni­ka­tions­ex­pert (fo­kus på svensk­språ­kig kommunikation)

Nationalbibliotekets kommunikationsenhet söker
kommunikationsexpert med fokus på Nationalbibliotekets svenskspråkiga kommunikation. Tjänsten är tills vidare och ny, och den börjar 1.10.2021 eller enligt överenskommelse.

Kommunikationsexperten vi söker är en skribent som behärskar språk och gillar att utmana sig själv med nytt kommunikationsinnehåll och tar vid behov tag i översättnings- och språkgranskningsuppgifter. Dina uppgifter fokuserar på svenskspråkig kommunikation och du arbetar för att nå en större svenskspråkig publik samt nordiskt kommunikationssamarbete. I ditt arbete stödjer du också Nationalbibliotekets olika tjänster i deras svenskspråkiga kundkommunikation. Du är insatt i planering och produktion av kommunikationsinnehåll av hög kvalitet för olika kanaler i sociala medier och du är redo att vara aktiv i bibliotekets sociala media.

Utöver utveckling av den svenskspråkiga kommunikationen har du som särskilt ansvarsområde kommunikativt stöd för Nationalbibliotekets vänverksamhet och donatorrelationer, och du är med och utvecklar vänverksamheten som en del av Nationalbibliotekets offentliga verksamhet. Det är naturligt för dig att framträda och du är redo att bland annat leda Nationalbibliotekets svenskspråkiga arkitekturguidningar.

Vi förväntar oss av dig
• utmärkta muntliga och skriftliga kunskaper i svenska och åtminstone goda kunskaper i finska och engelska
• lämpliga högskolestudier
• minst några års erfarenhet av motsvarande kommunikationsuppgifter
• systematiskt arbetssätt
• kunskap om sociala medier
• god IT-kompetens och smidigt arbete med MS Office-verktyg
• självständigt arbetssätt och utmärkt samarbetsförmåga

Vi erbjuder dig
• ett intressant och mångsidigt arbete i en uppmuntrande arbetsgemenskap
• ett kulturhistoriskt intressant arbete och en arbetsplats mitt i Helsingfors centrum
• en bra introduktion till ditt nya jobb
• en flexibel arbetstid
• Helsingfors universitets, mångsidiga utbud av personalutbildning, bra företagshälsovård och prisvärda och mångsidiga idrottstjänster i Unisport

Lönen för uppgiften är cirka 3300-3750 euro (uppgiftens kravnivå 9), beroende på tidigare kompetens och erfarenhet.

Ytterligare information om uppgiften ger kommunikationschef Katri Nissilä. Katri kan nås via e-post efter 12.8 på adressen katri.nissila@helsinki.fi och per telefon 17.8 kl. 10–11 och 19.8 kl. 10–11 på numret 050-3369052.

Blev du intresserad? Lämna in din svenskspråkiga ansökan till uppgiften via länken Sök jobbet i vårt rekryteringssystem senast 22.8.2021: https://www2.helsinki.fi/sv/lediga-anstallningar/kommunikationsexpert-fokus-pa-svensksprakig-kommunikation

Helsingfors
Nationalbiblioteket