Hyvän Olon Iltapäivä

ikäihmiset
0-2h
under 100€

Rauhoittumiseen, rentoutumiseen ja hiljentymiseen keskittyvä iltapäivä/ilta, jona aikana osallistujien on mahdollista levätä erillisessä hämärässä ja hiljaisessa tilassa n. 1,5 tunnin ajan.
Tapahtuma sisältää ohjatun rentoutus-meditaatio-harjoitteen, jonka jälkeen tilaan voi jäädä nauttimaan rauhasta luonnonäänien ja ääniterentoutuksen parissa.

Iltapäivä tai ilta, esim. perjantai-iltapäivä
- Erillinen suljettava tila, jonka saa pimennettyä ja josta huonekalut saa siirrettyä sivuun
- Joogamattoja tai -alustoja sekä vilttejä lämmikkeeksi (asiakkaita voi myös pyytää tuomaan omat mukanaan)
- Äänentoistolaitteet
- Sisältömateriaalit: musiikkia tai luonnonäänimaisemaa luomaan harmoniaa ja tunnelmaa tilaan, ohjatun rentoutuksen taustamusiikki sekä valmis ääniterentoutus aineistosta
- mahdollinen tee- ja/tai vesitarjoilu
- tunnelmanluojiksi pieniä lamppuja yms. valaisimia

1. Hanki tapahtumaa varten sopiva määrä vilttejä ja alustoja kävijäarviosi mukaan
2. Varaa aineistosta mieleisesi äänimaisema (esim. valaiden laulu, viidakko, puron solina), varaa rauhoittava musiikki ohjatun rentoutuksen taustalle sekä valitse mieleisesi ohjattu rentoutus iltapäivän lopetukseen (kestoltaan 10-30 min.)
3. Halutessasi voit suunnitella ohjatun rentoutuksen valmiiksi tai valita aineistosta valmiin rentoutuksen ääneen luettavaksi
4. Valmistele tila ennen tapahtuman alkua: Tyhjennä ja pimennä huone. Asettele alustat ja viltit valmiiksi paikoilleen ja sytytä mahdolliset pienet valaisimet (sähkökynttilät tms.) Keitä tee valmiiksi ja laita vesi kannuun, sekä asettele juomat tarjottimelle tarjolle.
5. Laita äänimaisema soimaan taustalle ja toivota asiakkaat rauhallisesti tervetulleiksi, heidän saapuessaan sisään. Neuvo kutakin valitsemaan mieleisensä paikka.
6. Aloita tapahtuma kertomalla mitä iltapäivä pitää sisällään. (kerro tulevat vaiheet noin kestoineen)
7. Muistuta, että kukin voi osallistua tapahtumaan oman kehon ja tuntemustensa mukaan, tarkoitus on lisätä hyvinvointia ei suorittaa.
8. Hiljentykää yhdessä kuuntelemaan äänimaisemaa hetkeksi (5-10 min.)
9. Vaihda rentoutusmusiikki ja aloita ohjattu rentoutus. Toimi ja puhu rauhallisesti, vältä säikäyttäviä kovia ääniä. Rentoutus voi kestää 30-40 minuuttia.
10. Vaihda jälleen äänimaisema kuuneltavaksi ja muistuta, että paikkaa tai asentoa saa vaihtaa tai halutessaan voi jaloitella. Anna äänimaiseman soida sopivaksi katsomasi ajan. (n. 5-10 min.)
11. Kerro siirtyväsi ääniterentoutukseen, vaihda äänite äänentoistolaitteisiin ja anna osallistujien vain kuunnella.
12. Tapahtuman päätteeksi herättele osallistujat lempeällä puheella kehottamalla heitä pyörittämään esim. nilkkoja ja ranteita ja nousemaan sitten vähitellen ja varovasti ylös.

Mikäli kirjasto tarjoaa rentoutusvarusteet (viltit ja alustat) kannattaa ne hankkia hyvissä ajoin valmiiksi, ennen kuin suunnittelet aloittavasi tapahtuman tai tapahtumasarjan.
Aineisto on hyvä tarkistaa ja varata myös hyvissä ajoin, koska suositumpiin rentoutuksiin voi olla varausjonoja.
Tapahtumasta on hyvä tiedottaa oman kirjaston ilmoitustaululla sekä sosiaalisessa mediassa, parhaiten tapahtuma on huomattu lehti-ilmoituksista.
Jos järjestät tapahtuman sarjana, päätä tulevat tapahtumapäivät valmiiksi ja markkinoi niitä kaikkia yhdessä sekä kerro tapahtumakerroilla tulevista iltapäivistä.
Halutessasi voit myös kuuluttaa kirjastossa tapahtumasta juuri ennen sen alkua.
Annat att ta i beaktande
Jos rentoutuksen ohjaaminen tuntuu hankalalta, voit pyytää paikalle asiaan perehtyneen vetäjän. Aineistosta löytyy myös valmiita pohjia, joiden ympärille rentoutuksia on helppo suunnitella.
Tapahtuman voi järjestää myös ilman ohjattua osuutta siten, että tapahtuman rentoutus toteutetaan äänitteen muodossa (aineistosta löytyy myös tunnin mittaisia rentoutusharjoitteita). Loppuajan asiakkaat voivat rauhoittua kuuntelemalla rauhoittavaa musiikkia tai luonnon ääniä.

Tapahtumasta muodostuu kuluja vain, jos kirjasto haluaa tarjota rentoutusvälineet sekä juoman.
Oulunkylä kirjasto
Minna Rimpilä 040-4806772