Lelusuunnistus

maahanmuuttajat
0-2h
under 100€

Päiväkoti-ikäisille suunnattu kirjastoon tutustumisleikki. Kirjastoon on piilotettu kuvakirjoista karanneita hahmoja, joita lapset etsivät vihjekorttien avulla. Lapset palauttavat hahmot "koteihinsa" kuvakirjojen luokse. Lapset voivat valita jonkun hahmon kotikirjan, joka luetaan. Lopuksi käydään läpi kaikki hahmojen piilopaikat ja hahmon löytänyt lapsi saa kertoa löytöpaikasta.

aamupäivä
Päiväkodit, ekaluokat, valmistavat luokat,
- Lastenkirjoja kuva- ja tietokirjoja.
- Kyseisiin kirjoihin liittyvä hahmo (esim. muumi muumikirjaan, susi eläintietokirjaan jne.). Hahmot voivat olla pieniä pehmoeläimiä tai muovihahmoja.
- Vihjekortit

1. Valitse lastenkirjoja noin 25 kpl
2. Hanki niihin sopivia hahmoja, kirppiksiltä, kotoa, kaupasta
3. Keksi hahmolle sopiva vihje kirjastossasi esim. Muumi ja Pikku Myy riitelivät, Muumi juoksi piiloon kirjaston vessaan. Kirjoita vihjekortti, jossa on mukana valokuva piiloon menneestä hahmosta.
4. Ennen ryhmän saapumista käy piilottamassa hahmot kyseisiin piiloihin
5. Varaa jokin tila, johon voit levittää "kotikirjat" ja lukea kirjan lapsille

Ennen ensimmäistä tapahtumaa noin 2 viikkoa. Hahmojen haaliminen ja vihjekorttien tekeminen vie aikaa.
Päiväkotien tai koulujen kanssa sähköpostin vaihtoa
Annat att ta i beaktande
Hahmoista kannattaa ottaa kuvat vihjekorttiin, niin lapset tunnistavat etsimänsä hahmon. Jos ryhmä on pieni, voi yksi lapsi etsiä useampia hahmoja.
- Varaa noin puoli tuntia hahmojen piilottamiseen ja "kotikirjojen" asettamiseen
Vuosaaren kirjasto
mari.luolamaa@hel.fi