Aikuisten satutunti

aikuiset
0-2h
gratis

"Aikuisten satutunti (K18). Markiisi de Sini lukee klassisia hävyttömyyksiä aikuisille." Aikuisten satutunti järjestettiin Ropecon-roolipelitapahtumassa. Tavoite oli saada tavoitettua etenkin nuoria aikuisia, joita tapahtumassa on kävijöinä. Siksi valitsin aiheeksi eroottisen kirjallisuuden klassikoita antiikista valistusaikaan. Valitsin teksteiksi pilkkarunoja roomalaisilta runoilijoilta Martialikselta ja Catullukselta, kertomuspätkän Petroniuksen Satyriconista, leikillisen novellin Decameronesta sekä katkelman Markiisi de Saden Justinesta. Satutunti pidettiin Dipolin juhlasalissa Otaniemessä ja sadunkertojana olin pukeutunut vanhan ajan aatelismiehen asuun (silinteriin, polvihousuihin ja -sukkiin, lievetakkiin, liiveihin, huiviin ja valkoisiin hansikkaisiin). Satutuntiin osallistui neljäkymmentä innokasta kuulijaa (Decameronen novelli sai spontaanit suosionosoitukset), ja tapahtuman tiedotusvirheen takia vielä satutunnin päätyttyä paikalle tuli myöhästyneitä, jotka olisivat halunneet osallistua. Satutuokio kesti vain hieman yli puolisen tuntia, mistä muutamat kuulijat olivat pahoillaan ja sanoivat toivoneensa puolentoista tunnin satutuokiota. Tämä erehdys johtui pääasiassa siitä, että olin tottunut pitämään satutunteja lapsille, enkä ollut osannut ottaa huomioon, että aikuisten keskittymiskyky olisi luonnnollisesti parempi kuin kolmivuotiailla.

Suuremman kävijämäärän saa messuilla, mutta arki-ilta kirjastossakin käy.
Tämä aikuisten satutunti järjestettiin Ropeconissa yhteistyössä tapahtuman järjestäjien kanssa. Markkinoinniksi riitti kuvan ja tapahtumatietojen toimittaminen Ropeconille, jonka vapaaehtoistyöntekijät hoitivat loput. Mikäli haluaa omassa kirjastossaan järjestää aikuisten satutunteja, niille kannattaa normaalien mainostustoimenpiteiden lisäksi yrittää hankkia mediahuomiota esim. lehdistä.
Tarvittavista materiaaleista merkittävin on kirjallisuus, johon kannattaa tutustua kunnolla ja tehdä huolella valinnat. Omalla aikuistensatutunnillani käytin myös rooliasua, mutta se ei ole välttämätöntä ja asun valinta riippuu valittujen tekstien luonteesta. Rooliasu voi helpottaa kertojaroolin ottamista, mutta jos ajatus pukeutumisesta kiusaannuttaa, kirjallisuus puhuu kyllä itse puolestaan vaikka esiintyisi arkivaatteissakin. Dipolissa käytin salin omaa mikrofonia, koska varattu tila oli turhan suuri ja ääneni rasittunut edeltävästä lastensatutunnista, mutta sellaista ei pienemmässä kirjastotilassa välttämättä tarvita.
Tillstånd, avtal och upphovsrättsfrågor
Tekijänoikeusasioista ei tarvitse olla kovin huolissaan, jos lukee vain katkelmia teoksista, mutta kokonaista kirjaa ei ole luvallista lukea ilman lupaa. Kokonaisten teosten, esim. romaanien lukeminen on myös kuulijalle turhan uuvuttava valinta. Jos luet uudempaa kotimaista kirjallisuutta, etenkin jos luet kokonaisia teoksia, tekijään olisi hyvä ottaa yhteyttä.

Suunnittelu ja markkinointi kannattaa aloittaa ajoissa. Kunhan aihe on valittu, mainostuksen voi aloittaa hyvissä ajoin, vaikka lukulista ei aivan selvä olisikaan.

Satutunnin aihe kannattaa rajata selkeästi: pakko ei ole valita nimenomaan ronskeja tekstejä vaan aiheeksi voi myös ottaa aikuisille sopivat taidesadut tai novellit ja kirjallisuuskatkelmat vapaasti valitsemastaan aiheesta. Temaattisen aikuisten satutunnin yhteydessä voitaisiin periaatteissa myös keskustella aiheesta tekstien pohjalta. Tekstit kannattaa valita huolella. Sopivan kokoisia tarinoita voi olla vaikeaa löytää ja tekstien on myös oltava riittävän kiinnostavia, että kuulijoiden mielenkiinto säilyy. Lukulistaa on hyvä itse harjoitella lukemaan ääneen ennen esiintymistä. Rekvisiittaa tai pukua voi halutessaan käyttää.

Ensin on oltava idea siitä, minkälaisen aikuisten satutunnin haluaa tehdä. Kun aihe on valmis ja mielellään myös ajatus edes yhdestä lukulistan tekstistä, tilan ja päivän voi varata ja markkinoinnin aloittaa. Lukulistan kirjat kannattaa varata ja niihin tutustua hyvissä ajoin.
Koska aikuisten satutunnit eivät ole samalla tavalla tuttu konsepti kuin lasten satutunnit, ihmiset eivät myöskään osaa kysyä niistä tai etsiä niitä. Toisaalta niiden harvinaisuudesta on etua markkinoinnissa. Ehdota juttuaihetta lehdille, laadi ilmoitus paikallislehteen, tee mainosjuliste kirjastoon ja paikallisilla ilmoitustauluille, merkitse tapahtuma Helmetin tapahtumakalenteriin tai vinkkaa kävijöille.
Annat att ta i beaktande
Huomioi yleisö: jos järjestät satutunnin kotikirjastossasi, mieti millaiset aiheet kiinnostavat asiakkaitanne tai kysy suoraan, olisiko aikuisten satutunnille tilausta.
Mikäli satutunnin järjestää jossakin muualla kuin omassa kirjastossa, tapahtumapaikkaan kannattaa käydä tutustumassa etukäteen. Kuulijoiden istumapaikat on hyvä varmistaa (esim. järjestää tuolit). Ennen esitystä on rauhoittavaa käydä vielä kerran läpi, missä järjestyksessä ajatteli tekstit lukea ja minkä tyyppisiä tervetuliaissanoja käyttää. Vesilasi on myös hyvä varata.
Oulunkylän kirjasto, Helmet-kirjastojen Ropecon työryhmän kanssa
Sini Helminen