Kirjastoleikki

lapset
0-2h
gratis

Kirjastoleikki on ekaluokkalaisten kirjastonkäytön opetusta ja ensimmäinen askel Kirjastopolulla eli Rovaniemen kaupunginkirjaston ja Rovaniemen peruskoulujen välisessä yhteistyössä. Kirjastopolun tarkoitus on turvata kaikille Rovaniemen peruskoululaisille yhtäläinen mahdollisuus tutustua kirjaston palveluihin, osallistua tiedonhaun opetukseen ja löytää itselle mieleistä lukemista.

Kirjastoleikissä oppilas oppii perustiedot kirjaston käytöstä: mitä kirjastokortilla tehdään, miten kirjastossa käyttäydytään, miten kirjastoaineistoa käsitellään, mistä löytyy itselle sopivaa aineistoa, miten lainataan ja palautetaan. Lisäksi oppilas saa myönteisen kirjastokokemuksen.

Rovaniemen kaupunginkirjasto - Lapin maakuntakirjasto ja peruskoulujen 1-luokkien opettajat.
- kirjastokortin hakukaavakkeita tai linkki tiedostoon
- kirjastokortteja
- kirjastokorttidiplomeja (annetaan oppilaalle kirjastokortin allekirjoituksen yhteydessä ensimmäisen kirjastokortin saamisen kunniaksi!)
- esimerkkejä eri aineistolajeista
- esimerkkejä rikkinäisistä/tuhoutuneesta aineistosta
- taikapussi = kankainen pussi, jonka sisällä kirjastokortti
- kirjallisuutta: Tuula Korolaisen Aaveaakkoset (tai joku muu aakkoslorukirja) sekä Jukka Itkosen runo Risto Taka-Raivo (kirjassa Rinkeli ronkeli). Näiden lisäksi esillä voi olla helppolukuisia kirjoja.
- kyniä (joilla jokainen kirjoittaa uuteen kirjastokorttiin nimensä)
- riittävä määrä istuimia oppilaille
Tillstånd, avtal och upphovsrättsfrågor
Opettaja huolehtii, että oppilaiden mukana koteihin lähtevät kirjastokortin hakukaavakkeet huoltajien täytettäväksi ja opettaja toimittaa valmiiksi täytetyt kaavakkeet kirjastoon hyvissä ajoin ennen kirjastokäyntiä. Opettaja myös informoi huoltajia kirjastokäynnistä kouun käytäntöjen mukaan.

Ennen vierailua:
1. Ekaluokan opettajille lähetetään kutsu, jossa kerrotaan Kirjastoleikistä ja kutsutaan kirjastokäynnille. Liitteeksi laitetaan kirjastokortin hakukaavake.
2. Opettajan kanssa sovitaan kirjastokäynnin ajankohta.
3. Opettaja on toimittanut huoltajien kotona valmiiksi täyttämät kirjastokortin hakukaavakkeet kirjastoon.
4. Kirjastokortit tehdään allekirjoitusta vaille valmiiksi etukäteen.
5. Varataan opetuksessa tarvittavat materiaalit valmiiksi.
6. Ennen ryhmän tuloa valmistellaan tila kuntoon (tuolit puoliympyrään / ympyrään)

Kirjastokäynnin kulku:
1. Tervetulosanat ja itsensä esittely.
2. Kerrotaan lyhyesti kirjastovierailun sisältö:
- ensin kokoonnutaan lastenosastolle
- tutustumiskierros
- jaetaan kirjastokortit, lainaaminen
3. Viedään ryhmä lastenosastolle, missä tuolit valmiina
4. Keskustellaan kirjaimista, kirjastosta, taikakortista ja lainaamisesta:
- Osaatteko jo kirjaimia? Mitä kirjaimia?
(Lue Tuula Korolaisen Aaveaakkoset –kirjasta runo jollain lasten ehdottamalla kirjaimella. Mikä tahansa muukin aakkoslorukirja käy)
- No entä osaatteko jo aakkoset? Sanokaapas ne yhteen ääneen. Hienoa! Aplodit!
- Osaatteko säilyttää salaisuuden? Nyt testataan sitä, sillä tässä on taikapussi. Laitan sen kohta kiertämään. Voit tunnustella sitä ja miettiä itseksesi, mitä se voisi sisältää, mutta jos keksit vastauksen, älä kerro sitä vielä. Odotetaan, että kaikki ehtivät tutustua taikapussiin (pussi kiertää kaikilla). Mitähän siellä on, ehdotuksia? Kortti, mikä kortti? Se on kuulkaa sellainen kortti, jonka avulla voi vaikka muuttua prinsessaksi tai lentää kuuhun! Siis mitä ihmettä? Sanotaanpa kaikki yhteen ääneen joku taikasana, vaikka SIMSALABIM (puhalla pussiin ja avaa se varovasti). No täällähän on kortti, mikäs kortti tämä on? Kirjastokortti!!!
- Mitä lainaaminen tarkoittaa? Mitä kirjastosta voi lainata? Maitoa? Kenkiä?? Musiikkia??? Näytä esimerkkejä erilaisista aineistoista.
- Käsi ylös, onko joku tässä porukassa allerginen? Tiesittekö, että myös kirjat potevat allergiaa (mm. suklaalle, mansikalle, jäätelölle).
- Entäs oletkos koskaan huomannut mitä sormille tapahtuu, kun olet pitkään vedessä? No sormethan siinä rypistyvät. Sama juttu kirjoilla: ne eivät tykkää vedestä, eivätkä voi mennä suihkuun tai saunaan, sillä niiden sivut menevät ryppyyn. Ja mikä surkeinta: kastuneet kirjojen sivut eivät palaudu sileiksi samalla tavalla kuin sinun sormesi.
- Keskustelua hyvästä kirjanmerkistä (voileipä ei esim. ole sovelias )
- Näytä esimerkkejä sairaista ja huonovointisista kirjoista. Näytä myös miten dvd ja cd-levy irrotetaan kotelosta.
- Miten kirjastossa on hyvä käyttäytyä? Saako juosta tai leikkiä hippaa? Miksei? Lue varoittavana esimerkkinä Jukka Itkosen runo Risto Taka-Raivo (kirjassa Rinkeli Ronkeli). Näinhän ei tietenkään kirjastossa käyttäydytä, vaan pidän kirjastokortin mukana; juttelen, mutta en melua; en juokse enkä ryntäile; pyydän apua henkilökunnalta.
5. Tutustutaan lastenosastoon, mistä henkilökunta löytyy, lainauspisteet, palautus jne.
Lastenosastolla pysähdytään erityisesti helppolukuisten kirjojen kohdalle, missä esillä voi olla valmiiksi muutamia esimerkkejä eri tasoisista kirjoista.
6. Jokainen saa oman kirjastokortin ja lisäksi diplomin tms. Jokainen kirjoittaa korttiin nimensä.

Lopuksi oppilaille voi antaa aikaa valita lainattavaa jos lainauksesta on sovittu opettajan kanssa. Muussa tapauksessa on kiitosten ja hei-hein aika.

Valmistautumiseen ei juurikaan mene aikaa kun on valmis tuntisuunnitelma ja tarvittavat materiaalit ja välineet on kerran katsonut valmiiksi. Opettajiin kannattaa olla yhteydessä hyvissä ajoin, jotta sopiva aika käynnille saadaan sovittua.
Tiedotus opettajalle, opettaja huolehtii tiedotuksesta oppilaille ja huoltajille. Käynni jälkeen opettajalle lähetetään palautekysely.
Varaa riittävästi aikaa: ilman lainausta kirjastoleikki kestää n. 60 min ja lainauksen kanssa n. 75 min.
Rovaniemen kaupunginkirjasto - Lapin maakuntakirjasto
Liisa Tastula liisa.tastula@rovaniemi.fi