Game Över -pelipäivä

kaikki asiakkaat
koko päivä
under 500€

Pelipäivä on koko perheen tapahtuma, jossa tuodaan pelaamista ja pelikulttuuria esille erilaisien pelien, pelialan toimijoiden ja näytteilleasettajien avulla. Päivän aikana jaetaan tietoa pelaamisesta, ikärajoista jne.

Koko päivä on toiminnallinen: pelaajat saavat täytettäväkseen pelipassin, joihin saa leimoja pelipisteiltä tutustumalla pisteen toimintaan, pelaamalla peliä jne.

Päivän tarkoituksena on kertoa erityisesti kasvattajille ja vanhemmille pelikulttuurista ja pelaamisesta. Avata pelien sisältöjä ja ikärajoja ja näyttää pelaaminen monipuolisena harrastuksena.

syksy, talvi, kevät
nuorisotoimi, pelialan yritykset ja peliseurat, pelialan harrastajat ja keräilijät, alan oppilaitokset, MLL
pelikonsoleita, datatykkejä, valkokankaita, tietokoneita pelejä ja mahdollisia videoita varten, tabletteja, pelejä, palkinnot.

Rekvisiittaa: pelipisteiden aiheenmukainen "koristelu" on osa visuaalista kokemusta, pokeripöytä, merirosvovaatteita, pelauttajien hatut tms

Pelipassit, mahdollinen muu jaettava materiaali (pinssit, esitteet jne.)
Tillstånd, avtal och upphovsrättsfrågor
Mikäli maksullisia esiintyjiä, solmittu sopimus.

Nuorisopalveluista työryhmä ja kirjastolta samoin.

1. Ideoidaan pelipisteet
  2. Sovitaan työnjako
  3. Otetaan yhteyttä pelauttajiin
  4. Päätetään lopullinen pelipisteiden sisältö
  5. Laaditaan markkinointimateriaali ja pelipistekartat+passit
  6. Pelipäivän jälkeen kokoonnutaan palautepalaveriin ja seuraavan vuoden ideointiin
Noin puoli vuotta aikaisemmin. Pelauttajien tavoittaminen ja sopiminen vie paljon aikaa samoin monen eri toimijan kanssa yhteisen suunnitteluajan löytäminen haastavaa.
Informering
Mediatiedote, FB-tapahtuma, julisteet ja flyerit (koulut, kirjastot, nuorisotalot). Kansallisessa pelipäivässä syksyllä tulevan tapahtuman markkinointi.

Tapahtuman aikana twiittaillaan ja päivitetään FB-tapahtumaa.

Tapahtuman jälkeen kiitoskirjeet pelauttajille, palautteen kerääminen ja tervetulleeksi toivotus tulevanakin vuonna.
Annat att ta i beaktande
Kirjastokaistan video tapahtumasta: http://www.kirjastokaista.fi/fi/?s=game+%C3%B6ver&submit=Haku&lang=fi

Vuoden 2014 tapahtuman mainosvideo: https://www.youtube.com/watch?v=27LHq_BVoXE
Inverkan på annan verksamhet i biblioteket, t.ex. oväsen
Pelipisteiden pystytys tehtävä ennen kirjaston avaamista.

Riittävästi henkilöitä opastamaan saapuvia ulkopuolisia pelauttajia, jakamaan pelipasseja asiakkaille, hoitamaan kuulutukset, tauottamaan pelipisteiden pelauttajia, ottamaan valokuvia/videota, keskustelemaan median kanssa jne.

Ulkopuolisille pelauttajille järjestetty kahvitus, päivä on pitkä.

Tapahtuma aineuttaa melua ja hälinää koko kirjastossa. Tiedotettava ajoissa henkilökuntaa ja asiakkaita.
Lahden kaupunginkirjasto
Tanja Ojakangas, tanja.ojakangas@lahti.fi