Kirja Soikoon!

nuoret
0-2h
under 500€

Kirja Soikoon! on Rovaniemen kaupunginkirjaston musiikkiosaston ja Taiteen edistämiskeskuksen Lapin aluetoimipisteen vuonna 2009 kehittämä musiikkiaineiston vinkkausmetodi. Sen ideana on vinkata Lapin koululaisille (kouluissa ja kirjastoissa) erityisesti soitonoppaita soittamalla ja laulamalla. Kirja Soikoon! -vinkkausta on tehty ympäri Lappia ja itse metodia on käyty esittelemässä myös Ruotsin Luulajassa, Venäjän Arkangelissa ja Murmanskissa ja Singaporessa (Ifla).

2013-2014 Kirjas Soikoon! -konseptilla vinkattiin myös bluesia ja jazzia työnimillä Talking Blues ja Talking Jazz. Näissä tapahtumissa yleisölle esitellään bluesin ja jazzin historiaa ammattimuusikoiden avustuksella sekä vinkataan musiikkikirjaston aineistoa aiheesta.

Kouluaika.
Taiteen edistämiskeskus ja peruskoulut.
Soittimet ja esitystekniikka, esim. datatykki. CD-soitin,

Otetaan yhteyttä kouluihin ja vastaaviin, sovitaan kellonaika ja saavutaan paikalle. Usein tapahtuma on kouluaikana, esim. musiikintunnilla, mutta usein pienimmillä paikkakunnilla on läsnä ollut koko koulu. Tällöin sopiva paikka on esim. liikuntasali tai auditorio.

Koulujen lukukausien alussa, koska kouluilla on usein tarkat lukuvuosisuunnitelmat.
Miäli vinkkaus on kaikille avoin, esim. kirjastoissa, on syytä tehdä julisteet yms. ja tiedottaa somessa.
Annat att ta i beaktande
Musiikkivinkkausta kannattaa harjoitella, sillä esimerkillä suuri merkitys.
Aikatauluun riittävästi väljyyttä.
Rovaniemen kaupunginkirjasto – Lapin maakuntakirjasto