Satupiknik

kirjaston henkilökunta
0-2h
gratis

Satupiknik on ulkona järjestettävä koko perheen tapahtuma. Tapahtuma koostuu nukketeatteriesityksestä/tarinan kertomisesta/leikkimisestä/laulamisesta ja piknik-eväiden, mehun ja keksien, herneiden yms. nauttimisesta. Satupiknik voidaan pitää esim. uimarannoilla, leikkipuistoissa, päiväkotien pihoilla, puistoissa, ostareilla. Satupiknik- tapahtuma saavuttaa ihmiset, jotka eivät tule kesäkuumalla kirjastoon ja tarjoaa iloisen yllätyksen osallistujille.

kesä
Kirjasto, leikkipuistot, päiväkodit, iltapäiväkerhot, liikuntavirasto (vastaa yleisistä uimarannoista)
Kirjat, nukketeatteritarvikkeet, pehmoeläimet. Piknik-viltit. Piknik-eväät.
Tillstånd, avtal och upphovsrättsfrågor
Liikuntavirasto myöntää luvan uimarannoilla tapahtuvien tapahtumien järjestämiseen. Ostariluvat saadaan ostarista vastaavalta isännöitsijältä.

1. Ideoidaan satupiknik-ohjelma
2. Sovitaan yhteistyökumppanien kanssa aikataulu
3. Hankitaan piknik-eväät
4. Houkutellaan osallistujat vilteille rannalla tai leikkipuistossa
5. Pidetään satupiknik=ohjelma/leikit/laulut ja eväiden nauttiminen

Kiertue-aikataulun voi halutessaan tehdä touko/kesäkuussa. Satupiknikin voi erinomaisesti järjestää myös pop up- tapahtumana.
Voi mainostaa etukäteen. Tärkeintä on kuitenkin mennä sinne, missä ihmiset ovat ja tiedottaa tapahtumasta houkuttelevasti/näkyvästi/kovaäänisesti paikan päällä. Heleä-ääninen kilikello toimii hyvin "Satupiknik alkaa, nostakaatte jalkaa" -huutelun lisäksi.
Annat att ta i beaktande
Älä tee piknikistä liian monimutkaista. Ylitä kuitenkin mukavuusalueesi, elävöitä tarinoita itsellesi luontevalla tavalla esim. rekvisiitalla, osallistamisella, lauluilla tai leikeillä. Satupiknik on parhaimmillaan kun kaikilla on kivaa.
Sataako vai paistaako? Jos paistaa, pakkaa nukketeatteri/pehmoeläimet, kirjat ja piknik-eväät ja lähde ulos. Jos sataa, voit järjestää satupiknikin sisätiloissa.
Laajasalon kirjasto
Anne Mankki anne.mankki@hel.fi