Kirjasto-olympialaiset

kaikki asiakkaat
puoli päivää
gratis

Kirjasto-olympialaiset ovat leikkisä ja pelillinen tapa demonstroida kirjastojen arkea osallistuville. Kisat sopivat loistavasti esimerkiksi Lainan päivän tai kirjaston synttäreiden ohjelmaksi.

Lainan päivä, kirjan ja ruusun päivä, kirjaston avajaiset, synttärit jne
Kirjastolaiset ja asiakkaat
Kirjastosta löytyy tarvittava materiaali
Tillstånd, avtal och upphovsrättsfrågor
-Jos kisataan isommasta palkinnosta on alaikäisiltä osallistujilta hyvä pyytää lupalappua vanhemmilta.

Kirjasto-olympialaiset ovat leikkisä ja pelillinen tapa demonstroida kirjastojen arkea osallistuville. Kisat sopivat loistavasti esimerkiksi Lainan päivän ohjelmaksi. Tässä muutamia ehdotuksia kirjasto-olympialaisten lajeiksi:

• Tiedonhakuhaaste :
    • Voit laatia tiedonhakuhaasteita ja ottaa aikaa kauanko asiakkaalla kestää selvittää niihin vastaus.
  • Aakkostusvimma :
    • Ota kärryllinen kirjoja ja laita kirjat sekaisin. Anna asiakkaiden kisata kirjojen aakkostamisessa kärryyn. Kirjat kannattaa numeroida etukäteen jotta saat ne seuraavaa kilpailijaa varten sn. ”samalla tavalla” sekaisin.
  • Kärryralli / viesti :
    • Tee esterata jonka selvittämiseksi pitää kuljettaa kirjakärry sovittua reittiä. Voi teipata lattiaan alueen jolla kärryn on pysyttävä. Ylittämisestä vaikkapa 5sek aikasakkoa.
  • Taidekirja-teräsmies:
    • Etsi kirjastosta kaksi painavaa taidekirjaa. Kilpailijat pitävät kirjoja sivuille ojennettujen käsien varassa. Kestävin kannattelija voittaa.
  • Ääninäyte :
    • Etsi joku tuttu sävellys ja soita siitä pätkä. Pyydä osallistujia etsimään kyseinen kappalekirjaston kokoelmasta. Nopein voittaa.

Voit keksiä myös lisää kirjastoaiheisia haasteita itse.

2vk ennen tapahtumaa
Informering
Muista tiedottaa hyvin jotta asiakkaat tietävät mitä kirjastossa on tekeillä.
Annat att ta i beaktande
Muista iloinen asenne. :) Kyse on leikkimielisestä kisasta. Rohkaise kannustamaan kisaajia.
Inverkan på annan verksamhet i biblioteket, t.ex. oväsen
Varaa hyvin lajeille tilaa.

Tapahtumasta voi tulla ääntä jonkin verran.
Ei toteutettu vielä.
heikki.marjomaa@hel.fi