Tukiviitotut satutunnit

lapset
lukemisesteiset
0-2h

Tukiviitotuilla satutunneilla satujen ydinkohdat viitotaan, toistetaan, puhutaan hitaammin ja selkokielellä, jolloin lasten on helpompi seurata satua. Satuja myös havainnollistetaan esineitä ja leluja käyttämällä.

Tukiviitotut satutunnit sopivat kaikille lapsille, mutta erityisesti puhumaan opetteleville ja puheen kehityksessä tukea tarvitseville. Satutunneilla on huomioitu erityislasten tarpeita. Käytetyistä tukiviittomista osa on viittomakieltä.

Aamupäivä, esim. klo 10 käy päiväkodeille hyvin.
Ulkopuolinen tukiviittomat hallitseva sadunkertoja. Tiedotusyhteistyö erityislasten ja kehitysvammaisten parissa toimivien kanssa.
Sadunkertoja hankkii itse materiaalit, joita käyttää havainnollistamaan tarinaa. Rauhallinen suljettu tila, jossa lasten on helpompi keskittyä kuuntelemaan satua.

Palkataan sadunkertoja, joka hallitsee tukiviittomat ja jolla on myös kokemusta erityislapsista. Sovitaan satutuntien päivämäärät ja tiedotetaan. Varataan tila.

Meillä satutunnit sovitaan aina syys- ja kevätkaudeksi kerrallaan. Päivämäärät sovitaan mielellään jo edellisen kauden lopussa, jotta tiedot saadaan heti kotisivuille.
Ennen tapahtumaa:
Kirjaston kotisivut, julisteet, sosiaalinen media. Lisäksi täsmätiedotusta erityislasten kanssa toimiville tahoille sähköpostitse.
Tila on varattu ja valmis sadunkerrontaa varten. Jos satutunti alkaa heti kirjaston auettua, on sadunkertoja muistettava päästää sisään kirjastoon valmistautumaan ennen kirjaston avaamista.
Oulun kaupunginkirjasto, lasten ja nuorten osasto
Mervi Vaara, mervi.vaara(at)ouka.fi