Palapeli kirjastotilassa

kirjaston henkilökunta
jokin muu
under 100€

Kirjastotilassa oleva yhteinen palapeli, jota kaikki pääsevät vapaasti rakentamaan. Onnistuessaan palapeli edistää hienosti yhteisöllisyyttä ja tarjoaa toimintaa hengailuun kirjastotilassa. Lisäksi peli on erinomainen esimerkki pelien sosiaalistavasta vaikutuksesta ja vapaasta ylisukupolvisesta toiminnasta. Pelin valttina on myös se, ettei välttämättä vaadi osallistujiltaan paljoa panostusta. Peliin osallistuminen on täysin vapaaehtoista ja tukee erilaisia osallistumistapoja pistäytymisestä paneutumiseen. Pelin vieressä on myös vieraskirja, johon voi jättää terveisensä muille palapelin rakentajille. Palapelin aiheen valinnalla voidaan myös edesauttaa oppimista ja tiedonhakua. (esim maailmankartta)

Keväisin ja syksyisin kun kirjastoissa on vilkasta.
Kirjasto
Palapeli (4000 palaa on koettu hyväksi), Suuri pöytä, Vieraskirja
Tillstånd, avtal och upphovsrättsfrågor

Kirjastotilaan hankitaan palapeli joka asetetaan koottavaksi tarpeeksi suurelle pöydälle asiakkaiden ulottuville. Pöytään voi askarrella pahvista reunat jotka estävät palojen putoamisen pöydältä. Palapeliä kannattaa aluksi vähän rakentaa ns. malliksi. Pelin vieressä on hyvä olla vieraskirja ja kynä. Pelin etenemisestä kannattaa kertoa esimerkiksi sosiaalisessa mediassa päivittäisin / viikoittaisin postauksin ja kuvin.

Palapelin aiheeseen kannattaa kiinnittää huomiota. Vanha maailmankartta tuntui toimivan hyvin.

Peli kannattaa tilata noin kuukautta ennen kokoamisen aloittamista. Pelille kannattaa varata tila näkyvältä paikalta kirjastotilasta.
Informering
Ennen tapahtumaa: Kirjaston nettisivut & Some + Juliste kirjastotilassa

Tapahtuman aikana: Some + Juliste kirjastotilassa
Annat att ta i beaktande
Palapeliä on kokeiltu Pasilan kirjastossa ja se on osoittautunut menestykseksi. Asiakkaat ovat toivoneet lisää palapelejä. Palapeliä on saavuttu rakentamaan myös kauempaa, sanan kiirittyä harrastajien korviin.

Kuvia palapelistä löytyy pasilan kirjaston facebookista:
Inverkan på annan verksamhet i biblioteket, t.ex. oväsen
Palapelistä saattaa kadota paloja, mutta se ei ole vakavaa. Lisäksi voitte luvata pelin valmiiksi saavalle pieniä palkintoja
Pasilan kirjasto
heikki.marjomaa@hel.fi, tiina.tarvonen@hel.fi Osoite: Rautatieläisenkatu 8, 0052