PIENI TONTTUPOLKU

ikäihmiset
koko päivä
under 500€

Etsitään yhdessä lasten kanssa joulun tunnelmaa ja joulupukkia. Mitä kaikkea kuuluukaan jouluun (jouluherkut, ihanat tuoksut, omatekoiset koristeet)? Pyritään lievittämään joulun odotuksen aiheuttamaa jännitystä esittelemällä erilaisia koko perheen yhteisiä joulupuuhia (leikkejä, askartelua, pipareiden tekoa yms). Kirjaston lattialta löytyvät tontun jalanjäljet johdattavat jouluun liittyvien asioiden luokse ja lopulta itse joulupukkikin löytyy...Monille alueen lapsiperheille jo jouluperinne. Kirjastossa on joka vuosi myös erilaisia jouluisia näyttelyitä (tontut, seimet yms.). Tervetuloa joulu!

joulukuun puoliväli
-vapaaehtoiset, eläkeläiset esim. askarteluun, kasvomaalaukseen, lukemaan joulusatuja
-löytyisikö joulupukki vaikka oman alueen eläkeläisten joukosta
joulukuusi koristeineen, tontun jalanjäljet (paperia+ kontaktimuovia), askartelutarvikkeet, glögiä ja pipareita, joulupukin asu ja lahjasäkki pikku paketteineen, joulukoristeet/joululiinat/jouluvalot tunnelman luomista varten, joulumusiikkia kuunneltavaksi/lainattavaksi+ soitin, eri "pisteiden" sisältö (omien ideoiden mukaan) esim. joulupipareita ja pipariohjeita, joulukasvomaalausta, kamera jos halutaan kuvia lapsista yhdessä joulupukin kanssa (tulostetaan ja annetaan asiakkaille, tosi suosittua!) tms.

-suunnittele ja ideoi, ota koko henkilökunta mukaan, yhteistyö on tärkeää
-mieti kuka tekee mitäkin esim. kuka on joulupukki, mistä löytyvät pukin asusteet
-hanki tarvittavat välineet (osta, tilaa, lainaa, tuo kotoa)
-markkinoi eri tavoin, (ilmoita mainoksessa joulupukin ruokatunti)
-hyödynnä harjoittelijoita ja tettejä esim. tontun jalanjälkien tekemisessä
-käy läpi tarvittavat yksityiskohdat esim. jouluvaloja varten tarvittavat pistokkeet ja jatkojohdot, ilmoita siivoojalle tapahtumasta
-tilaa joulumusiikkia, kerää joulukirjoja
-osta tarjoilut, kukkaset, hedelmät jne.
-koristele kirjasto edellisenä iltana, laita kaikki tarvikkeet valmiiksi
-iloinen joulumieli on tärkeää, lasten riemu palkitsee tapahtuman järjestäjät

Aloita mahdollisimman aikaisin. Käy asioita järjestelmällisesti läpi ja tee tarvittaessa erilaisia listoja. Mieti mistä tarvikkeita/koristeita voisi saada lainaan/ilmaiseksi. Hyviä ideoita voi ilmaantua vaikka koko syksyn ajan. Aloita viimeistään kuukautta aikaisemmin (esim kosti-tilaukset tehtävä ajoissa).
Kirjastossa, facebookissa, paikallislehdissä, leikkipuistoissa, kauppojen ilmoitustauluilla. Tee värikäs ja iloinen käteen jaettava lappunen (esim kirjanmerkki).
Annat att ta i beaktande
Tapahtumalla on hyvä olla "päätonttu" eli joku joka kertoo ensi kertaa tonttupolulle tulevalle lapsiperheelle miten toimitaan. Rankka mutta antoisa päivä. Henkilökunnan hyvä tunnelma välittyy asiakkaille ja vastaavasti saatu positiivinen palaute kannustaa ja auttaa henkilökuntaa jaksamaan.
Päivä on yllättävän rankka. Henkilökuntaa on oltava tarpeeksi. Varaudu sairastumisiin. Sovi eri pisteiden sijaistamisesta esim. kuka hoitaa askartelupöytää tai glögitarjoilua ruokatunnin ajan. Aloita tapahtuman valmistelut tarpeeksi ajoissa. Markkinoi monipuolisesti ja lapsiperheille sopivalla tavalla
Pohjois-Haagan kirjasto
Pohjois-Haagan kirjasto, puh. 09-31085040