Novellikoukku

kirjallisuus
käsityöt / käsillä tekeminen
kaikki asiakkaat
säännöllisesti kokoontuva kerho tms.
gratis

Kerran kuukaudessa järjestettävässä Novellikoukussa neulotaan ja kuunnellaan joka kerta eri kirjailijan novelleja (1-5 kpl). Novellit tulee lukemaan mukaan kutsuttu lukijavieras, joka itse valitsee luettavat novellit tai ne valitaan osallistujien toiveiden mukaan. Novellikoukussa osallistujat voivat neuloa omia projektejaan tai he voivat tehdä hyväntekeväisyys-neuletöitä kirjaston lankakorin langoilla. Hyväntekeväisyyskorin langat kirjasto voi ostaa itse, järjestää kirjastossa lankakeräyksiä tai hankkia Novellikoukulle lankasponsoriksi paikallinen lankakauppa. Kerhossa on kahvitarjoilut.

Novellikoukun tavoitteena on esitellä novelleja ja tuoda yhteen eri-ikäisiä käsitöiden harrastajia.

Iltaisin. Monissa kirjastoissa Novellikoukku on klo 18-20.
- Suunnittelu ja mainokset teko 1-2h.
- Kerhossa paikalla 1-2 kirjaston työntekijää ja vieraileva novellien lukija (esim. kirjaston työntekijä). Novellikoukun vetäjällä oltava myös valmius lukea novelleja siltä varalta että lukijavieraan tulo peruuntuu.
- Hyväntekeväisyyskorin tarvikkeet: kori, lankoja ja puikkoja (mahdollisesti sponsorin kautta saatuja). Lisäksi korissa on ohjeet hyväntekeväisyys-neuletöille.
- Esim. Viikin Novellikoukku lahjoittaa neuleet SPR:lle. Näitä ovat Äiti Teresa –peitot, jatkettava huivit ja villasukat – kaikki lasten koossa.
- Kallion kirjasto lahjoittaa neuletyöt Kaarlenkadun vastaanottokeskukselle. Näitä ovat vauvojen junasukat, peukalottomat lapaset ja Äiti Teresa-peitot.
Tillstånd, avtal och upphovsrättsfrågor
- Suomalaisten kirjailijoiden teoksia ei tulisi lukea ilman lupaa. Luvan voi saada joko suoraan kirjailijalta TAI Sanaston lupamenettelyn kautta. Kirjailijaan saa yhteyden esim. sähköpostitse (sähköpostiosoitetta voi tiedustella kustantamosta). HUOMIO: Pyydä lupa novellien lukemiseen Novellikoukuissa (monikko), jolloin muidenkin kirjastojen Novellikoukut voivat hyödyntää lupaa. Keräämme listaa luvan antaneista kirjailijoista Novellikoukuttajat-ryhmään fb:ssa.
- Varmista, että kirjastosi Novellikoukun yhteyshenkilö on mukana Novellikoukuttajat-ryhmässä.

1. Kerhon aikataulusta sopiminen siitä vastaavan työntekijän iltavuorojen perusteella.
2. Yhteydenotto mahdollisiin sponsoreihin ja mukaan lähtevän yrityksen logon pyytäminen.
3. Kerhon mainoksen teko ja levitys niin verkossa, kirjastossa, yliopistokampuksella jne.
4. Kerholle mahdollisesti oma fb-sivu.
5. Lukijavieraiden löytäminen ja päivien sopiminen.
6. Kerhon aloitus.
7. Novellikoukun fb-sivun päivittäminen ennen ja jälkeen kunkin tapaamiseen (ennen tapaamista tieto tulevasta ja tapaamisen jälkeen tarkat tiedot luetuista novelleista ja kuvia tunnelmasta).
8. Äiti Teresa -peittojen kokoaminen ja lähettäminen SPR:lle,

1 kk ennen ensimmäistä tapaamista, jotta Novellikoukkua ehditään markkinoida laajasti eri kohderyhmille.
- Mainosjulisteet ja flyerit kirjaston tiloihin, yliopistokampukselle, sponsoriliikkeisiin, ostarille, kahviloihin jne.
- Verkkomainonta: kirjaston fb-sivut ja verkkosivut. Kerholle oma fb-sivu, jonne laitetaan ennen seuraavaa tapaamista tieto tulevasta ja tapaamisen jälkeen tunnelmakuvia jne. Lisäksi fb-sivulla esitellään hyväntekeväisyyteen lähetettävät neuletyöt, joihin osallistujat ovat antaneet panoksensa.
Annat att ta i beaktande
- Novellikoukkua on hyvä markkinoida rohkeasti eri ikäryhmille. Esim. Kalliossa on mukana paljon 25-35v ikäluokkaan kuuluvia.
- Novellikoukku-tapaaminen on hyvä sijoittaa kirjastossa tilaan, jonka muut kirjaston asiakkaat näkevät, jotta kuka vain voi istahtaa mukaan kuuntelemaan novelleja oliko heillä käsityö mukanaan vaiko ei.
- Jos toteutat tapahtuman saman konseptin mukaisesti, suosittelemme käyttämään samaa NOVELLIKOUKKU-nimeä.
- Novellikoukkujen vetäjille on yhteinen ryhmä fb:ssa, Novellikoukuttajat. Jaamme siellä kokemuksia, ideoita ja listaa luvan antaneista kirjailijoita. Pyydä pääsyä ryhmään kun käynnistät Novellikoukun kirjastossasi.
Osallistujilta on hyvä tiedustella toiveita novellien suhteen. Lisäksi he saavat päättää montako novellia luetaan. Novellien lukija saapuu paikalle 15min aloituksesta, että ryhmä ehtii asettua ja jutella.
Kallion kirjasto
Anki Mölläri, anki.mollari(a)hel.fi, 040-158 2730