Skeittivideo-paja / Scoottivideo-paja

työpajat
lapset
nuoret
useamman päivän tapahtuma tai teemaviikko
under 100€

Mediakasvatuksellinen videopaja, jossa skeittausta/temppupotkulautailua harrastavat lapset ja nuoret oppivat teknisiä taitoja oman median tuottamiseen (kuvaus, editointi) sekä tekijänoikeuksia (musiikin käyttö videoissa). Suunnattu etenkin pojille, jotka käyttävät kirjastoa vähemmän.
Aikataulu:
- Aloitustilaisuus: tutustuminen, miten kannattaa kuvata, siirrytään ulos kuvaamaan. Mukana hyvä olla alan pitkän linjan harrastaja opettamassa.
- Yhteisiä kuvauspäiviä 2-4 pv eri skeittiparkeilla.
- Materiaalin ediointointia yhdessä 2-4 pv. Osallistujille annetaan tehtäväksi erilaisten editointitapojen käyttö ja musiikkia valitessa kerrotaan tekijänoikeuksista ja etsitään yhdessä tekijänoikeusvapaata materiaalia.
- Lopetustilaisuus, jossa pidetään videoiden ensi-ilta. Osallistujille jaetaan videot esim. poltettuna cd-levylle. Popkornia ja mehua. Mahdollinen arvonta jos videopajalla on tuotesponsori.

Kesällä, tapaamisia hyvä olla noin 7 kpl 2vkon aikana, klo 10-15 välillä.
- suunnittelu 1 hlö
- pajassa paikalla 2-3 kirjaston työntekijää, joilla teknisiä taitoja videokuvaukseen ja editointiin
- aloitustilaisuudessa ja mahdollisesti myös editoinnin aloituspäivässä hyvä olla mukana alan asiantuntija. Myllypuron kirjaston skeittivideopajassa saimme mukaan puhujan Rullalautaliitto RY:sta, scoottivideo-pajaan Finscooter-yrityksestä sekä editointiin henkilön, joka teki skeittivideoita ammatikseen.
- videokamerat
- läppärit, joissa editointiohjelma
- kuulokkeet musiikin valitsemiseen ja lisäämiseen
- videotykki, valkokangas ja kaiuttimet (esimerkkien näyttämiseen ja valmiiden videoiden katsomiseen)
Tillstånd, avtal och upphovsrättsfrågor
- Vanhemmille suunnattu lupalomake alaikäisten teosten käytöstä sekä heistä otettujen kuvien käytöstä. Lupalomakkeessa hyvä eritellä, että osallistujat eivät ole vakuutettuja järjestäjän puolesta tapahturman sattuessa.
- Vanhemmille suunnattu lomake ”Videokameroiden käyttölupa”, jossa huoltaja ottaa vastuun, jos nuori rikkoo kameran tahallisesti (vahingosta ei korvausta).
- Jos videoihin käytettyjen musiikkien tekijänoikeuksia ei ole huomioitu, kirjasto ei voi näyttää videoita.

1. Pajan sisällön ja aikataulun suunnittelu.
2. Mahdollisten asiantuntijavieraiden kartoitus.
3. Pajan mainoksen sekä verkkoilmoittautumisen avaaminen (esim. digium).
4. Pajan markkinointi laajasti harrastajaforumeilla, koulun Wilmassa etc.
5. Yhteydenotot ilmoittautuneiden huoltajiin, lupalomakkeiden lähetys. Lupalomakkeet kerätään aloituspäivänä.
6. Työskentelytilan varustaminen tekniikalla. Välipalojen osto.
7. Pajan käynnistyttyä: Lupalomakkeiden kerääminen, kameroiden jako.
8. Pajan lopussa: palautteiden keruu, kameroiden keruu, osallistujille jaetaan levylle poltettuna heidän tekemänsä videot.

Vähintään 2 kk ennen tapahtumaa, jotta sitä ehditään markkinoida laajasti ja tieto ehtisi myös kaupungin lasten ja nuorten kesätoiminnan harrastehakuun (Helsingissä harrastehausta vastaa Nuorisoasiankeskus)
Informering
- mainosjulisteet ja flyerit kaduille, kouluihin, kirjaston tiloihin, nuorisotalolle, sponsoriliikkeisiin,
- verkkomainonta: nuorisotoimen harrastehaku, skeitti-/scoottifoorumi, kirjaston verkkosivut ja fb, lähikoulun Wilma
- tapahtuman aikana ja jälkeen kuvia ja tietoa siitä tiedotusvälineille ja kirjaston sivulle
Annat att ta i beaktande
Asiantuntijoita kannattaa kysyä puhujiksi rohkeasti, se voi hyvin kuulua myös heidän työhönsä alan harrastajaseuroissa, minkä johdosta saimme puhujat pääosin ilmaiseksi.
Inverkan på annan verksamhet i biblioteket, t.ex. oväsen
Kerää heti lupalomakkeet, jotta tiedät, keitä ryhmästä ei saa valokuvata. Pidä mukana osallistujien ja huoltajien puhelinnumerot siltä varalta, että osallistujat löydä kuvauspaikoille.
Myllypuron mediakirjasto (osana Osaavat verkostot -hanketta)
Anki Mölläri, anki.mollari(a)hel.fi, Mika Keijonen, mika.keijonen(a)hel.fi