Roolipelikerho

lapset
nuoret
aikuiset
säännöllisesti kokoontuva kerho tms.
under 500€

Tutustutetaan lapset ja nuoret roolipelien ja kollektiivisen tarinankerronnan maailmaan, sekä tarjotaan heille voimaannuttavia kokemuksia pelihahmojensa kautta. Aktivoidaan samalla heitä lainaamaan roolipeleihin linkittyvää aineistoa kirjastosta, esim. fantasiakirjallisuutta ja konsolipelejä. Lisäksi esitellään HelMet-roolipelikokoelmaa, vinkataan pelejä ja autetaan nuoria muodostamaan omia peliryhmiään, joiden kautta he voivat jatkaa harrastusta. Kerhossa pelautettava roolipeli voi olla mikä tahansa, mutta erityisen sopiva on Myrskyn sankarit, joka sisältää kuuden valmisseikkailun minikampanjan, eli tarinajatkumon. Pelin hahmot, teemat ja seikkailujuonet sopivat hyvin yli 8-vuotiaille lapsillekin.

Illalla klo 15-19 välisenä aikana (sovitaan erikseen osallistujien kanssa).
Roolipelikerho voidaan toteuttaa yhteistyössä paikallisten harrastajien kanssa, esimerkiksi jos kukaan kirjaston henkilökunnasta ei ehdi toimimaan pelinjohtajana.
Yksi tai useampia roolipelejä, hahmolomakkeita (yksi per pelaaja), noppasettejä (yksi per pelaaja) sekä paperia ja kyniä. Lisäksi videotykkiä voidaan hyödyntää visuaalisena apuna, esimerkiksi näyttämällä kuvia hirviöistä, sivuhahmoista tai pelin tapahtumapaikoista. Hiljaisella soivaa taustamusiikkia voidaan myös käyttää tunnelman luomiseen. Erillinen työhuone tai monitoimitila helpottaisikin keskittymisestä pelaamiseen, eikä kerhosta mahdollisesti aiheutuva häly häiritse muita asiakkaita.
Tillstånd, avtal och upphovsrättsfrågor
Mikäli alaikäisiä osallistujia kuvataan ja jaetaan kuvia verkossa, lasten vanhemmilta täytyy pyytää kirjallinen suostumus. Lisäksi pelin sisältöä tai oheismateriaalia ei saa jakaa vapaasti verkossa.

1. Valitaan pelinjohtaja ja kerholle sopiva roolipeli.
2. Markkinoidaan roolipelikerhoa, tiedotetaan siitä kohderyhmälle ja kerätään osallistujalistaa.
3. Ostetaan roolipeli ja nopat kirjastolle.
4. Sovitaan ensimmäisen pelikerran ajankohta pelaajien kanssa, tai sovitaan tietty pelipäivä (esim. kerran tai kahdesti kuussa). Pelinjohtaja valmistelee pelin.
5. Kokoonnutaan ensimmäisellä kerralla luomaan pelaajille hahmot, opetellaan sääntöjä ja kerrotaan hieman pelimaailmasta. Sovitaan toisen pelikerran ajankohta, jos kerho ei kokoonnu säännöllisesti.
6. Pelautetaan samalle ryhmälle niin monta seikkailua kuin halutaan. Viimeisen kerran jälkeen kerätään palaute pelaajilta, autetaan heitä muodostamaan oma peliryhmä sekä kerrotaan miten jatkaa harrastusta.

Noin kuukausi ennen kerhon ensimmäistä kokoontumista, sillä seikkailun valmistelu ja pelaamisesta kiinnostuneiden asiakkaiden kerääminen vie aikaa.
Kerhosta tiedotetaan Helmet.fi -sivustolla, kirjaston hyödyntämissä sosiaalisen median sovelluksissa (esim. Facebook) sekä flaijereiden ja julisteiden avulla. Lisäksi Fantasiapelit-kaupan kanssa on sovittu, että kirjasto voi mainostaa roolipelitoimintaa ja -kokoelmaansa liikkeessä. Myös nuorisotalojen ilmoitustauluja kannattaa hyödyntää. Jonkin verran tieto kulkeutuu varmasti myös alan harrastajien välillä.
Annat att ta i beaktande
Roolipelikerhoja voi pyöriä samanaikaisesti useampiakin, tai voidaan jopa kokeilla eri pelejä jokaisella kokoontumiskerralla. Kirjastossa voidaan järjestää myös peliaiheinen näyttely.
Monitoimitila (tai muu hiljainen tila) olisi hyvä järjestellä niin, että käytössä on useampi pöytä ja tuoleja.
Pitäjänmäen kirjasto
Mikko Hiltunen