Lukuvalmentaja

kaikki asiakkaat
0-2h
gratis

Henkilökohtainen Lukuvalmentaja tuo oman lisänsä kirjaston monipuolisiin kaunokirjallisuuspalveluihin. Lukuvalmennus on ammattilaisen ohjausta lukuvalinnoissaan apua kaipaaville. Palvelu on suunnattu kaikille kaupunkilaisille (tai kuntalaisille) kirjallisuuden harrastuneisuuteen tai lähtötasoon katsomatta. Lukuvalmentaja tarjoaa palveluaan niin uuteen kirjallisuuden lajiin tutustujille kuin kokeneemmillekin harrastajille. Valmennukseen kannattaa tulla, jos ei keksi itselleen mitään luettavaa, haluaa laajentaa lempikirjallisuuden lajituntemusta tai tutustua johonkin ihan uuteen kirjallisuuslajiin.

Lukuvalmentaja-palvelu on kehitetty edistämään vaativampaa tiedonhankintaa ja tekemään tietopalvelu helpommin lähestyttäväksi tarjoamalla sille rauhalliset ja kiireettömät olosuhteet. Palvelussa painotetaan asiakkaan tiedontarpeen selvittämistä: valmennus räätälöidään asiakkaan toiveiden mukaan. Lukuvalmennuksen tavoitteena on siis syvän, ammattitaitoisen ja asiakaslähtöisen kirjallisuustietopalvelun tarjoaminen sekä kirjaston tarjoaman tietopalvelun markkinointi kokonaisuudessaan. Henkilökohtaiset lukuvalmentajat ovat kirjastotyön ammattilaisia. Yksi palvelun tavoitteista on nostaa esiin ja tuotteistaa kirjastohenkilökunnan osaamista ja ammattitaitoa.

Mahdollisuuksien mukaan rauhallinen ja suljettu tila valmentajan ja asiakkaan tapaamista varten.

Ajan Lukuvalmentajalle voi varata sähköpostitse. (Asiakas voi ottaa yhteyttä myös puhelimitse, jos hänellä ei ole käytössään sähköpostia.) Asiakkaan toiveet kartoitetaan aluksi haastatellen sähköpostitse. Kallion kirjastossa on ollut käytössä valmis pohja, jonka kysymyksiä valmentaja on muokannut tarpeen mukaan. Asiakkaalta udellaan esim. suosikkikirjoja ja -kirjailijoita, minkätyyppistä kirjallisuutta hän ei missään tapauksessa haluaisi lukea, mitkä kirjallisuudenlajit ovat hänelle tuttuja ja mitä hän vierastaa ja mistä aiheista (teemoista) hän on erityisesti kiinnostunut.

Jos asiakkaan tiedontarve on tämän jälkeen vielä epäselvä, Lukuvalmentaja haastattelee asiakasta puhelimitse.

Osa kirjaston henkilökunnasta on ilmoittautunut Lukuvalmentajiksi. Nämä henkilöt vastaavat sähköpostitse tuleviin pyyntöihin, nopein/sopivin valmentaja nappaa pyynnön ja ottaa yhteyttä asiakkaaseen henkilökohtaisesti. Tämä valmentaja on tällöin asiakkaan henkilökohtainen lukuvalmentaja koko palveluprosessin ajan. Pakettia asiakkaalle kuitenkin kootaan tyypillisesti yhdessä tiiminä ja koko kirjaston henkilökunnan osaamista hyväksi käyttäen.

Valmentaja laatii asiakkaalle valmiin lukupaketin, jossa listatut kirjat on kuvailtu lyhyesti. Asiakkaan valinnan mukaan pakettiin kasataan 10 tai 20 kirjaa. Asiakas voi valita kolmesta eri valmennus-tyypistä:

1. hän voi pyytää lukupaketin itselleen sähköpostitse
2. hän voi pyytää lukuvalmentajaa varaaman itselleen Kallion kirjastoon kirjakassin, jossa on lukupaketin teokset valmiiksi varattuina sekä teoslista printattuna. Asiakas voi tällöin tulla kirjastoon sovitun ajan puitteissa ja tutustua valikoimaan itse ja lainata kassista haluamansa teokset. Loput hän jättää virkailijalle.
3. hän voi sopia henkilökohtaisen tapaamisen lukuvalmentajan kanssa. Tapaaminen kestää 1-2 tuntia. Tapaamisessa valmentaja esittelee valitut teokset (tai pikemminkin valmentaja ja asiakas keskustelevat kirjoista) ja asiakas saa mukaansa teoslistan ja hän voi samantien lainata haluamanaa teokset.

Jokaiseen asiakkaaseen pyritään ottamaan yhteyttä nopeasti ja sovitaan heti aluksi, kuinka laajasta Lukuvalmennuksesta on kysymys. Asiakkaalle myös kerrotaan selkeästi, mitä on odotettavissa. Lukuvalmentajahan ei itse ole lukenut teoksia, joita asiakkaalle suosittelee, mutta ammattitaito takaa sen, että haastattelun perusteella lukuvalmentaja pystyy löytämään asiakkaalle sopivaa luettavaa.

Nopeimmillaan valmennukset ovat olleet valmiita noin kolmessa viikossa alkaen siitä, kun asiakas ottaa yhteyttä ja päättyen siihen, kun valmentaja ja asiakas ovat tavanneet tai lista on lähetetty sähköpostilla. Valmennuspaketin kokoamiselle ja tapaamiselle on käytännössä hyvinkin joustavasti aikaa. Valmentaja ja asiakas sopivat aikataulusta keskenään.

Kalliossa on sovittu, että yhteen valmennukseen voi käyttää työaikaa yhteensä 5 tuntia. Tuntimäärään sisältyy yhteydenpito, paketin sisällön kartoittaminen ja valmiiksi saattaminen, kirjojen tilaaminen sekä tapaaminen.

Tapaamisaika on hyvä sopia heti aluksi, jotta työvuorot voidaan katsoa sen mukaan. Kirjojen tilaaminen ja kasaaminen tapaamista tai kirjakassia varten aloitetaan viimeistään viikkoa ennen.
Lehdistötiedotteet, ilmoitus kirjaston verkkosivuilla, FB-postaukset, julisteet kirjastotilassa, flyerit omissa tapahtumissa sekä kirjallisuustapahtumissa yleensä, oma markkinointipiste kirjaston muissa tapahtumissa esim. Taiteiden yönä, aktiivinen tiedottaminen ja tarjoaminen päivittäisessä asiakaspalvelussa, kirjallisuusbloggarit, esimerkkivalmennukset esim. toimittajille, lukuvalmentajien haastattelut (toimittajat ovat itse ottaneet yhteyttä).

Oma logo esim. flyereina ja pinsseinä / rintamerkkeinä.
Annat att ta i beaktande
Kaikissa kirjastoissa, jotka Helsingissä tarjoavat lukuvalmennusta, käytetään lukupaketin laatimiseen valmista dokumenttipohjaa, jonka on suunnitellut henkilökuntaan kuuluva graafikko.

Valmennettaville on muutaman viikon päästä tapaamisesta tai listan toimittamisesta lähetetty palautekysely.

Asiakkaalle voi tarjota kahvia ja pientä naposteltavaa. Siihen menee muutama euro.

Jos kirjastolla on mahdollisuus tai halua panostaa valmennuksen markkinointiin rahallisesti, voi esim. painattaa laadukkaita flyereita. Kallion kirjasto on painattanut Lukuvalmentajan omasta logosta pahvisia esitteitä asiakkaille jaettavaksi.
Valmentajalle on varattu riittävästi sisätyöaikaa tapaamisen valmisteluun (kuten kahvinkeittoon) ja asiakkaan kanssa keskusteluun.
Kallion kirjasto
Palvelupäällikkö Laura Norris, p. 09 3108 5952