Perjantailataamo

musiikki
työpajat
aikuiset
säännöllisesti kokoontuva kerho tms.
under 500€

Perjantailataamossa voimaannutaan kuuntelemalla ääneenlukua, rauhoittavaa musiikkia ja rentoutumisharjoituksia. Tunnin latausaika on jaettu 20 minuutin mittaisiin jaksoihin, joten voit valita itsellesi sopivan latautumisajan. Puhelimetkaan eivät häiritse, sillä ne laitetaan kokonaan pois päältä tai jätetään latauspisteeseen.

Perjantai-iltapäivä
Kirjaston henkilökunnan kanssa yhteistyössä Perjantailataamon vetäjiksi sopivat vapaaehtoiset, mielellään joku yhteisö, jonka oma toiminta liittyy esim. mielenterveyden edistämiseen.
Äänentoistolaitteet, aiheeseen sopivaa kirjallisuutta ja levyjä, rentoutumiseen sopiva tila. Kirjallisuutta ja levyjä käytetään tilaisuudessa, mutta ovat myös asiakkaiden lainattavissa.
Tillstånd, avtal och upphovsrättsfrågor
Ääneen luettavan kirjallisuuden osalta pitää tehdä sopimus Sanaston kanssa. Rentoutusharjoitusten soittaminen levyltä on myös luvanvaraista, mikäli äänite "ylittää teoskynnyksen". Käyttöluvan voi kysyä suoraan levyn tekijältä, suhtautuvat yleensä hyvin myötämielisesti tällaiseen toimintaan. Musiikin toistaminenkin vaatii tietysti luvan, mutta suurin osa kunnista on tehnyt Teoston kanssa kuntasopimuksen, eli asia on sillä kunnossa eikä soitetusta musiikista tarvitse tehdä ilmoitusta.

Tila järjestetään rentoutumista varten (patjoja, säkkituoleja tms.), valot himmennetään. Tapahtumalla on hyvä olla kaksi vetäjää, joista toinen on vahdissa tilan ulkopuolella, jotta kukaan ei tule tilaa yllättäen kesken rentoutumishetken. Vetäjät voivat vaihtaa rooleja 20 minuutin välein, samalla kun annetaan yleisölle mahdollisuus tulla tai mennä.

Sano:

• Muistittehan tarkistaa, että puhelimenne ovat äänettömällä tai mieluiten kokonaan pois päältä?
  • Tarkoitus on siis rauhoittua kahdenkymmenen minuutin pätkä kerrallaan. Kun 20 minuuttia tulee täyteen, pidetään pieni tauko, jonka aikana poistua tai tulla sisään. Tietenkin myös muulloin on voi poistua, mutta jos vain mahdollista, niin mielellään tuon tauon aikana. Halutessaan voi olla paikalla loppuun asti.
  • Seuraavaksi kuunnellaan musiikkia / luen ääneen / tehdään rentoutusharjoitus… (mitä musiikkia, mikä kirja…?)
  • (lopuksi, ennen taukoa) Nyt on 20 minuuttia täynnä, eli avataan ovi ja päästetään mahdolliset uudet osallistujat mukaan. Jos joku on nyt lähdössä, niin kannattaa vilkaista tuossa oven ulkopuolella kärryssä olevia kirjoja ja levyjä. Siihen on kerätty aiheeseen liittyvää materiaalia.
Muista:
CD-soitin
kello + lukulamppu
opasteet
aiheeseen sopivaa lainattavaa kärryssä oven viereen
Vesikannu ja laseja???
Villasukkia???
kynä osallistujamäärän merkitsemistä varten
Järjestys: musiikki, ääneenluku, rentoutusharjoitus
tilaisuuden jälkeen: merkitse ylös käytetyt musiikit ja lukunäytteet ja lisäksi osallistujamäärä. Näitä tietoja tarvitaan Sanastoa varten!
Jyväskylän kaupunginkirjasto
aapo.ruuttunen@jkl.fi