Tšernobyl-lukutilaisuus 26.4.

aikuiset
0-2h

Yhdistyneiden Kansakuntien yleiskokous antoi 8. joulukuuta 2016 päätöslauselman A / RES / 71/125, jossa se päätti nimetä 26. huhtikuuta kansainväliseksi Tšernobylin katastrofin muistopäiväksi.

Svetlana Aleksijevitšin vuonna 2015 saama kirjallisuuden Nobel-palkinto nosti  unohduksista Aleksijevitšin välittämät Tšernobylin uhrien äänet. Suomeksi kirja Tšernobylista nousee rukous ilmestyi Tammen kustantamana jo vuonna 2000 Marja-Leena Jaakkolan suomennoksena, ja uusintapainos 2015.

26.4. klo 12
Aloitteen tapahtumalle on tehnyt Naiset Rauhan Puolesta -liike, joka
on toiminut aiempina vuosina Teatterin tiedotuskeskuksen Tinfon kautta ja pyytäneet näyttelijöitä lukemaan 26.4. klo 12 muutamia otteita Svetlana Aleksijevitšin teoksesta Tšernobylista nousee rukous joko kirjastoissa tai muissa sopivaksi katsomissaan paikoissa.
Turussa, Oulussa ja Helsingissä näin on tehtykin. Helsingissä Kolmen sepän patsaalla ovat esiintyneet Jussi Lehtonen ja Arja Pekurinen.
Vuonna 2018 NRP oli yhteydessä lukuisiin Suomen kirjastoihin, joissa monista kirjaston henkilökunta myös toteutti lukutilaisuuden.
Valintaa helpottamaan tiedoksi, että luetuimmat monologit ovat olleet (sivunrot v. 2000 teoksesta): Monologi elämästä, joka oli lovettu oveen s. 48, Monologi vanhoista ennustuksista s. 97, Monologi fysiikasta, johon me kaikki rakastuimme s.194 ja Lasten kuoro s.248.

Tilaisuus saa olla yksinkertainen ja sen voi aloittaa lyhyesti sanomalla, että on Tšernobylin ydinvoimalaonnettomuuden vuosipäivä, ja esittelemällä Aleksijevitšin.

Toivottavaa on, että yleisö voisi rauhassa hiljentyä kuuntelemaan Aleksijevitšin painokasta ja paikoin hyvin järkyttävääkin tekstiä.

Huom! Kuka tahansa kirjaston työntekijä, asiakas tai sitten puheilmaisun ammattilainen voi halutessaan lukea otteet yleisölle.

Annat att ta i beaktande
Naiset Rauhan Puolesta -liike haluaa kiittää jokaista tempaukseen osallistuvaa kirjastoa!

naisetrauhanpuolesta@riseup.net
naisetrauhanpuolesta.org