Valois! -valomaalauspaja

lukemisesteiset
0-2h
gratis

Valois! -paja on Potter-faneille suunnattu taidetuokio, jossa luovuus päästetään irti. Jästeille loihditaan valojen avulla taikamaailma ympärille. Näin kirjasarjan suosikkikohtaukset siirtyvät valomaalauksen muotoon. Tekniikkaa voi toki soveltaa muihinkin teemoihin.

Valomaalaus on kameralla pitkällä valotusajalla pimeässä otettu kuva, jossa "maalaus" saadaan aikaan taskulamppua tai vaikka valoisaa kännykän näyttöä liikuttelemalla.

Järjestelmäkamera
Kamerajalusta (ei pakollinen)
Taskulamppuja, pieniä led-valoja tms. "maalaamiseen"
Väripaperia valojen värien vaihtamiseen
Pimennettävä tilava huone
Tillstånd, avtal och upphovsrättsfrågor
Pajaan osallistuvilta alaikäisiltä on hyvä kerätä ennakkoon vanhempien täyttämä medialupalomake, mikäli kuvia halutaan laittaa esille kirjaston tilaan, someen tms. Valomaalauskuvista harvoin erottaa ihmisiä tunnistettavasti, mutta näinkin voi käydä.

Pajan alkuun kerrotaan, mitä valomaalaus ja kuinka "maalaus" saadaan aikaan. Näytöksen omaisesti ohjaajan kannattaa tehdä yksi valomaalaus pajalaisten nähden, koska pelkästään kerrottuna asia kuulostaa utopistiselta.

Osallistujat saavat miettiä pareittain tai ryhmissä jonkin tietyn kohtauksen tai asian kirjasarjasta, jonka haluavat maalata. Maalaus voi myös olla vain Pottereiden innoittama. Ryhmä miettii, kuinka saavat suunnittelemansa teoksen toteutettua, kuka tekee mitäkin, mitä värejä tarvitaan jne.

Ryhmän tullessa kameran eteen käydään nopeasti suunnitelma läpi. Ohjaaja antaa sijoittumiseen ja liikkeisiin viime hetken neuvoja. Ensimmäisen kuvan jälkeen ryhmä saa nähdä tuotoksensa ja miettiä, mitä voisi parantaa toiseen kuvaan. Pajan kestosta ja osallistujamäärästä riippuen voidaan ottaa 3-4 kuvaa per ryhmä, joista saavat valita parhaan, mikä säästetään ja tulostetaan jokaiselle.

Ohjaajalle:

1. Säädä kameran asetuksista ISO-arvo melko pienelle (100-400 tilan valoisuudesta riippuen) ja valotusaika pitkäksi, esim. 30 sekuntia. Paras on, jos ajan voi määrittää manuaalisesti kuvaa otettaessa (joissain Canoneissa esim. asetus B)
  2. Poista salamavalo ja automaattitarkennus käytöstä. Tarkenna kuitenkin manuaalisesti suurin piirtein siihen kohtaan, jossa maalarit tulevat taiteilemaan.
  3. Jos käytössäsi ei ole kamerajalustaa, aseta kamera tukevasti esim. jakkaran päälle, jotta graffitista tulee mahdollisimman selkeä. Huomaa, että kameraa ei saa liikauttaa kuvan ottamishetkellä!

Kamera-asetuksien muuttelua, graffitien toteuttamista ja kuvan ottamista kannattaa harjoitella useampaan otteeseen etukäteen.

Annat att ta i beaktande
Jo pajaan ilmoittautumisen yhteydessä kannattaa mainita, että kuvat otetaan pimeässä, jottei asia tule pimeänpelkoisille järkytyksenä tapahtuman aikana.
Lahden kaupunginkirjasto
Katja Niemi (katja.niemi@lahti.fi)