Kissankulman kierros kulttuuripolku 1. luokalle

gratis

Kissankulman kierros
Toteuttaja: Maakuntakirjasto, pääkirjasto ja lähikirjastot
Kissankulmankierros-kirjastopolku pohjautuu voimassaolevaan tiedonhallintataitojen opetussuunnitelmaan. 1. luokilla kirjastopolku liittyy äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineisiin.
Toiminta: Tervetuloa Kissankulmaan! Kirjastopolku toteutetaan Astrid Lindgren –teemalla. Kissankulmankierros - pajassa kurkistetaan kirjastomaailmaan Eemelin silmin. Apuna eläytymisessä on matkalaukku täynnä tarinoita. Kissankulman tarinoiden ja aihekokonaisuuden jälkeen napataan kirjastokortti mukaan ja lähdetään hyllyjä tutkimalla etsimään yhdessä kirjoja, joista Eemelikin innostuu.

Kesto: 45 min.
Ohjaaja: kirjastossa kirjastoammattilainen ja koululla luokanopettaja

Kirjaston henkilökunta, esikouluryhmät, 1. luokat
Rooliasut yllä sukelletaan Kissankulman hahmoihin
Tillstånd, avtal och upphovsrättsfrågor
Kuvausluvat. Lastenkulttuurikeskus Metku kustantaa ryhmien kuljetukset kaikkialta kaupungin alueelta kirjastoihin.

Kirjaston tiloissa draamallinen tutustumisretki kirjastoon Kissankulman Eemelin silmin. Kirjastosta 1-2 virkailijaa ohjaamssa pukeutuneina Kissankulman henkilöiksi (Alma, opettaja, Liina, Aatu). Eemeli tai Iida valitaan lapsiryhmästä. Kerrotaan Eemelistä lapsille yhteisen aloitusmusiikin jälkeen ja keskustellaan Kissankulmasta yhdessä. Mitä Kissankulmassa tapahtuu ja ketä siellä asuu? Muistellaan Eemelin parhaita metkuja ja mietitään, mikä Eemelistä tuli isona. Ryhmä jakautuu lopuksi pareihin tai pieniin ryhmiin kulkemaan kirjaston hyllyillä ja tekemään pieniä tehtäviä. Lopuksi ryhmä kootaan yhteen ja tehtävä puretaan. lapset saavat mukaan Kissankulman kirjanmerkit tai lainaavat kirjoja.

Viikkoa kahta ennen käyntiä, jotta ehditään tilata kuljetus ryhmälle Lastenkulttuurikeskus Metkusta.
Informering
Infokirje kouluille lukukauden alussa. Opettajan kanssa sovitaan käyntiaika ja kuljetusasiat.Palautetta kysytään opettajalta käynnin jälkeen.
Inverkan på annan verksamhet i biblioteket, t.ex. oväsen
Kirjastosta varattava rauhallinen tila ryhmää varten, av-välineistöä musiikin soittamiseen.
Lappeenrannan kaupunginkirjasto
Päivi Oikkonen paivi.oikkonen@lappeenranta.fi p. 040 8267558