Kirjajuliste-paja

nuoret
0-2h
gratis

Tehdään yksin tai parin kanssa iPadeilla kirjajulisteet aiemmin luetuista kirjoista. Julisteet voidaan tulostaa luokan tai koulukirjaston seinälle.

Tavoitteet: lukemaan innostaminen, tekijänoikeudet

koulupäivän aikana
Yhteistyössä opettajan ja koululuokan kanssa.
iPadit ja Pages tai joku muu tarkoitukseen sopiva ohjelma.

Tehdään yksin tai parin kanssa iPadilla juliste aiemmin luetusta kirjasta. Juliste voi olla esimerkiksi vertaisvinkkauksena toimiva mainosjuliste tai vaikka kirjan tunnelmia ja yksityiskohtia esiin nostava taidejuliste tai sitten jotain ihan muuta! Kuvina voi käyttää itse otettuja tai piirrettyjä tai ilmaisten kuvapankkien kuvia.

Valmiit julisteet voidaan tulostaa luokan tai koulukirjaston seinälle.

Luokan kanssa on hyvissä ajoin sovittava työpajassa käytettävien kirjojen lukemisesta. Pajan idea on hyvä olla selvillä jo kirjojenlukuvaiheessa, jotta oppilaat voivat ideoida jo lukemisvaiheessa julisteen sisältöä ja kuvitusta.
Inverkan på annan verksamhet i biblioteket, t.ex. oväsen
iPadien lataaminen ja tarvittavien ohjelmien saatavuus kaikilla laitteilla. iPadien verkkoselaimen suosikkeihin voi ladata valmiiksi soveltuvien kuvapankkien linkkejä.
Lappeenrannan kaupunginkirjasto
Sanna Ahola sanna.ahola@lappeenranta.fi