Tatun ja Patun ihmekone

lapset
nuoret
under 100€

Limingan lastenkirjafestivaaleilla yhtenä toimintapisteenä oli rakentaa Tatun ja Patun ihmekone. Ihmekoneen tekemiseen saivat osallistua kaikki halukkaat festarikävijät. Ideana oli tehdä koneesta yhteisöllinen taideteos. Jokainen sai tehdä koneeseen jotakin tai jonkin osan liitettäväksi tai jatkaa jo jonkun toisen aloittamaa ideaa. Rakentamisen lisäksi pyysimme lapsilta ajatuksia siitä, mitä ihmekone tekee ja mihin se on tarkoitettu. Ideat kerättiin paperilapuille erilliseen laatikkoon. Ihmekone ja ideat asetettiin festivaalin jälkeen esille kirjastoon.

Kaikenlainen (puhdas) kierrätysmateriaali: pahvilaatikot (eri kokoisia), pahviputket, vanhat näppäimistöt, narut, letkunpätkät, ruuvit, mutterit, teipit, väripaperit, värikynät, tussit jne. Melkein mikä tahansa soveltuva materiaali kelpaa, huomioiden puhtaus ja turvallisuus. Materiaalit liitettiin yhteen leikkaamalla, kuumaliiman (vain aikuisen käytössä) ja erilaisten teippien avulla.
Materiaaleja on hyvä alkaa kerätä muutamia viikkoja aikaisemmin. Muutama päivä ennen tapahtumaa voi halutessaan täydentää valikoimaa vielä kaupasta saatavilla koristeilla tms.
Inverkan på annan verksamhet i biblioteket, t.ex. oväsen
Ihmekone on hyvä rakentaa esim. pöytien päällä, niin että sen ympärille pääsee joka puolelta. Pöytä kannattaa suojata esim. vahakankailla. Koneen koristelua maalaamalla kannattaa harkita, maalin kuivumisaika on ongelma.
Limingan kirjasto
Liminganraitti 5, 91900 Liminka